Det menar Clas Rydgren, ordförande för Socialdemokraterna i Kvillinge-Åby. Han har i många år varit engagerad i politiken i Norrköping. Nu har han trappat ned, men vill efter Folkbladets artikel om spårväg genom Vasaparken lämna en synpunkt om vad han ser som en bättre lösning.
Clas Rydgren menar att ett snabbspår till Resecentrum når man knappast via Söder tull och Drottninggatan, där det går mycket folk och hastigheten blir låg.
Han tycker att det vore bättre att använda Östra Promenaden.
I planerna för Inre hamnen förutsätts det ett spår över Hamnbron eller via en ny bro, så anslutningen mot Resecentrum där finns redan i planerna, påpekar han.
I ett mejl till Lars Stjernkvist (S) och Leif Lindberg vid tekniska kontoret, skriver Clas Rydgren så här:
”När jag var med i kollektivtrafiknämnden 2006 till 2010, så tyckte jag en av de viktigaste frågorna var att räta ut spårvagnslinjen mellan Ljura och Söder tull.
Jag vet att planeringen gått långt, men jag inser nu, att det inte är en bra lösning för snabb transport till resecentrum.”
Tittar man på kartan, säger Rydgren, ser man att det enda sättet att få ”snabbspår” till Resecentrum, är att dra spårvägen från Ljura utmed Albrektsvägen, rakt förbi Centralbadet, för att på det sättet komma direkt ner till Östra Promenaden och vidare rakt över Strömmen.
– Snabbare sätt att komma till Resecentrum finns inte.
Ytterligare ett argument för dragningen, enligt Rydgren, är att längs sträckan finns Ljuraskolan samt Centralbadet och sporthallen som många besöker. Det byggs också nya bostadshus vid Centralbadet.
– Dessutom är det så att det försvinner en massa parkeringsplatser vid badet.
Clas Rydgren har fått mejlsvar från Lars Stjernkvist och Leif Lindberg, teknisk direktör. Av det framgår att Stjernkvist menar att Rydgrens förslag blir för dyrt. Lindberg å sin sida skriver så här:
”Vi tar med dina tankegångar i arbetet med ”Framtidens resor i Norrköping”, vårt projekt som jobbar med hur resorna för gång-, cykel- och kollektivtrafik ska ske när det nya resecentrum ska börja trafikeras.”
Clas Rydgren inser att han är sent ute med sitt förslag.
– Jag borde ha tänkt det här för flera år sedan då jag satt i kollektivtrafiknämnden.