Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bättre för cyklisterna

Norrköpings kommun och Vägverket är överens om vad som behöver göras för att öka cyklandet i tätorterna.  Nu satsas man ytterligare resurser och pengar på att bygga nya cykelbanor och förbättra de som redan finns.

Foto: karta norrk kommun

Norrköping2007-12-18 03:00
Cykelplanen som skulle ge fler möjlighet att använda cykeln som färdmedel kom redan 2005. 70 procent av alla resor som sker i Norrköping är bilresor kortare än fem kilometer. De resterande 30 procenten delas upp på kollektivtrafik, cykel eller till fots. Målet med den nya cykelplanen är att minska de skadliga påverkningarna på miljön och ge cyklisterna bättre hälsa. Man vill främja kollektivtrafiken och öka tryggheten att lämna sin cykel låst i staden utan att den blir stulen. - Anslaget i budgeten ökar med en miljon kronor varje år och vi har i år gjort en rad förbättringar som har gynnat cyklisterna, säger kommunalrådet Stefan Arrelid (mp). Den största satsningen blir cykelbanor mellan Svärtinge, Kimstad och Norrköping. Ett samarbete har även inletts med Finspångs och Söderköpings kommun för att bygga ut de cykelbanor som redan finns och på så sätt fläta samman kommunerna. - Vi hoppas att mycket av det vi planerar idag kan bli verklighet redan om två tre år, säger kommunalrådet Eva Andersson (s). Mer utveckling
Företag som vill etablera sig i Norrköping kommer att få ta hänsyn till mer än bara parkeringsplatser för anställda och kunder. Det ska planeras och utformas så att cyklister kan ta sig fram. - Utöver byggandet av nya cykelbanor ska antalet cykelparkeringar utökas och förbättras med bland annat stationära cykelpumpar, säger Cecilia Ambjörn (v), vice ordförande i stadsplaneringsnämnden. Det finns ingen tidsram för när projektet ska vara klart. Att det kommer att krävas omkring 120 miljoner kronor innan allt är klart vet man redan nu. Ett förslag till investeringsplan kommer att tas fram av tekniska kontoret inom kort. 2011 kommer satsningen på att göra Norrköping till en mer cykelvänlig stad vara på omkring 80 miljoner kronor om året.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om