Det framgick vid en presentation på tisdagen av en rapport från en expertgrupp som under våren, på uppdrag av den styrande Kvartetten, gjort en analys av barn och ungas uppväxtvillkor i Norrköping. Syftet: att den skulle leda fram till konkreta förslag på åtgärder, som också i slutänden ska leda fram till bättre skolresultat.
Tanken är också att man ska komma fram till en modell för hur man kan följa utvecklingen för barn och unga, en modell som andra kommuner också ska kunna använda.
Konsultföretaget Health Navigator, som arbetat tillsammans med SKL, introducerades av kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) med orden:
– Vi vill ha en osminkad analys av Norrköping.
– Ni är modiga i Norrköping som gör det här, kommenterade Ing-Marie Wieselgren, SKL.
– Att klara skolan är det absolut viktigaste för att ge barn och unga goda livsvillkor, sa Josefin Klingvall från Health Navigator och talade om att ge alla barn mer jämlika förutsättningar inför skolstart.
Hon talade om att se alla barn, identifiera behoven, möta behoven tidigt och på rätt sätt, och en effektiv styrning.
Skolresultaten i Norrköping är sämre än i jämförbara kommuner, inte minst när det gäller behörighet till gymnasiet. Samtidigt är den enskilt viktigaste faktorn som förklarar senare problem i livet just skolbetygen i nian.
Många nyanlända är bara en del av förklaringen till nedgången i behörighet till gymnasiet i Norrköping, enligt expertgruppen. Det finns fler faktorer, som föräldrarnas utbildning, att man bor i socioekonomiskt svaga områden, och stor frånvaro i både förskola och grundskola.
Expertgruppen pekar på vikten av tidiga insatser, från födsel till grundskolan, med föräldrastöd, tidigt stöd till sårbara familjer, fler öppna förskolor, familjecentraler med socialtjänstresurs, och socialtjänststöd i skolorna.
– Kan vi satsa tidigt i barns liv så får vi mycket resultat för den insatsen, sa Ing-Marie Wieselgren.
Ett förslag är en uppföljnings- och utvecklingsenhet i kommunen som ser till att bra projekt kommer alla till del.
– Vi gör väldigt mycket, men vi gör det fläckvis, sa Lars Stjernkvist.
Andra åtgärdsförslag från expertgruppen är elevcoacher i skolan, att man ska erbjuda kultur- och fritidsaktiviteter via skolan och att man ska införa extra idrott i skolan, till exempel en timme om dagen.