Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Båtfolk gillar körkort

Redan nästa år kan det krävas körkort för att köra båt.
Båtfolket Folkbladet talat med välkomnar de skärpta reglerna.
- Jag tycker det är bra. Det finns för många klantskallar ute på sjön, säger båtägaren Lars Callemo.

Lars Callemo från Stockholm har lång båterfarenhet och är för båtkörkort. - Man ser många som inte klarar av sina båtar. Men det är inte bara snabba motorbåtar som är farliga, det är mycket krafter även i tunga segelbåtar. Foto: Titti Olovsson

Lars Callemo från Stockholm har lång båterfarenhet och är för båtkörkort. - Man ser många som inte klarar av sina båtar. Men det är inte bara snabba motorbåtar som är farliga, det är mycket krafter även i tunga segelbåtar. Foto: Titti Olovsson

Foto:

NORRKÖPING2007-08-09 06:00
Folkbladet berättade igår om förslaget att införa ett båtkörkort för båtar längre än sju meter eller snabbare än tio knop. Förslaget är ännu inte färdigt, men det råder stor enighet kring båtkörkortet.
- I det stora hela råder enighet både inom myndigheter och båtorganisationer. Frågan har gått i långbänk och vi behöver komma till skott och skapa goda rutiner för framtiden, anser säkerhetsrådets Mats Rosander på Sjöfartsverket.
De båtägare vi träffar i Söderköping är alla överens om att båtkörkort behövs. Jan Axelsson åker på Göta kanal tillsammans med sin familj och svärfar i snipan "Pärlan" som har en maxhastighet på sex knop.
- Båtkörkort är toppen, utbrister han. Vi har sommarställe i ett sund där hastighetsgränsen är sju knop, men ingen håller den. Det har kommit många "day cruisers" och förarna hinner inte uppfatta mycket när de kommer farande i 25 knop. Det känns faktiskt litet obehagligt när man badar i sundet.

Generösa regler
Hur båtkörkortet ska administreras och vilken roll Sjöfartsverket får är inte klart. Men regeringens utredare har utlovat generösa övergångsregler. Bland annat ska de båtägare som redan har förarintyg eller annan dokumenterad nautisk kompetens få körkortet automatiskt.
Olika åldersgränser föreslås för olika förarbevis, för baskörkortet blir minimiåldern 15 år och för båtar som går över 25 knop gäller 18 år.
- Hastigheterna på sjön har gått upp och antalet båtar ökar, säger Mats Rosander. Det har skett en del spektakulära olyckor i hög fart, där människor litat på teknisk utrustning.
- Man måste förstå att utbildning behövs för att framföra båtarna säkert. Jag vet vad jag pratar om för jag har själv tagit högfartsbevis och vet hur skrämmande det kan vara att köra i 40-50 knop. Man får lätt tunnelseende.

Utan sjövett
Förslaget har fram i nära samarbete med båtorganisationerna, bland andra Svenska Båtunionen, där Norrköpingsbon Göran Andersson är ordförande.
- Det behövs båtkörkort, det tillkommer många nya båtägare utan sjövett, säger han. Vi föreslår att det som gäller för förarintyg ska bli de krav man har på båtkörkort.
I dag gäller olika regler i Europa, bland annat har England en gräns vid 25 metersbåtar, Danmark har regler kring snabbgående båtar och Norge arbetar med ett förslag som liknar vårt svenska. Göran Andersson hoppas att reglerna inom EU blir enhetliga.
- Det vore bra med samma regler och om vi kan driva vår linje vidare i EU. Eftersom vi har mycket småskaligt båtliv som är unikt för de nordiska länderna och måste ligga på så vi inte får konstiga bestämmelser, säger han.
Men Svenska Kryssarklubben, som har 40 000 medlemmar, anser att båtkörkort enbart borde gälla för motorbåtar som går i 20 knop eller mer och vill ha åldersgränsen vid 16 år.
- Vi är positiva till ett båtkörkort, men det är i höga farter som olyckorna händer. Det är också rimligt med en åldersgräns. Idag kan tolvåringar som inte utvecklat sin egen motorik köra båtar i 20 knop, säger Åsa Kullberg som sitter i styrelsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om