I utställningen Barn & Krig visas barnens egna skildringar över vad de fått uppleva i krig och under flykten. Vid lördagens öppning i Arbetets museum fanns några av barnen och deras föräldrar med för att delta i invigningen.
– Det betyder mycket för mig som pappa att få se min dotter rita och göra andra aktiviteter och att hon nu kan få ett nytt liv här. Jag är så tacksam för alla människor som har varit med i det här arbetet, säger David Malki.
I 26 teckningar från 22 olika länder visas barnens egna upplevelser upp.
– Det är viktigt att inte låta vuxna ha tolkningsföreträde, utan att barnen själva ska få uttrycka sina upplevelser, säger Carina Milde, intendent på EWK-museet.
Några av barnens motiv är återkommande, till exempel de gula gummibåtarna, eller personer med vapen och människor som blöder.
– Att vara nio år och hitta den typen av motiv är enastående, och det är smärtsamt att se, säger Carina Milde.
En del i utställningen är ett samarbete mellan EWK-museet och S:t Johannes församling. Det är bilder från de barn som är med i den grupp som kallar sig för ”De bästa fåglarna” och består av sex barn mellan sju och elva år. Teckningarna är gjorda i samtal med diakon Elisabet Larnemark och församlingspedagog Josephine Helmerson, med en metod som kallas BIV/BIS.
– Det har varit väldigt spännande, lärorikt och väldigt känslosamt. Jag har fått höra saker som jag inte kan sätta mig in i, hur de kom hit i de gula gummibåtarna som man ser på tv, säger Josephine Helmerson.
– Vi har gråtit ihop och vi har skrattat ihop. Jag är stolt över hur långt de här barnen nu har kommit, fortsätter hon.
BIV/BIS står för barn i väntan och barn i start och är en pedagogisk metod som används för barn som väntar på eller som precis har fått uppehållstillstånd. Genom metoden BIV/BIS bearbetas tidigare händelser. Det sker både barn emellan och i samtal med familjen och är ett sätt för barnen att lättare ta till sig skolundervisningen i det nya landet.
– BIV/BIS började ur ett tomrum. Alla människor mår bra av att få berätta och det gäller också barn. Med den här metoden får de en möjlighet att uttrycka sig i både ord och bild, säger Jan G Persson, som är ansvarig för utbildning inom metoden i Östergötland.
Han påpekar att det behövs fler som utbildar sig och arbetar med metoden. I Norrköping är det Svenska kyrkan som arbetar med det, men metoden är politisk och religiöst obunden och på andra håll i länet är det andra organisatörer.