Barns högläsning – ett hundjobb

Biblioteket får besök av Ann Unosdotters läshundar under bokfestivalen.

Stand-in. Ett mjukdjur fick hoppa in istället för Ann Unosdotters pudlar.

Stand-in. Ett mjukdjur fick hoppa in istället för Ann Unosdotters pudlar.

Foto: Mikael Strand

Norrköping2015-04-18 11:05

Fyrbenta kollegor är en förutsättning för Ann Unosdotters jobb. Hon är hundförare för storpudlar med specialkompetens – de är kombinerade terapi-, vård- och sökhundar. Numera kan även titeln läshund läggas till på listan. Och Ann själv?

– Jag är hundens advokat och bodyguard, berättar hon.

Hon och hundarna har vidareutbildats inom djurassisterad pedagogik. Där ingår bland annat fadderhundar som ofta jobbar med empatiövningar för förskolebarn. Ann valde att rikta in sig på läshundar – ett tacksamt val nu när bristen på läskunskap diskuteras ända upp i riksdagsnivå.

– Läskunskapen hos barn är ett aktuellt ämne, säger Ann. Vi kommer i helt rätt tid nu.

För att en hund ska få bli läskompis krävs ett lämplighetstest eftersom inte alla hundar har rätt personlighet för att jobba med barn. Någon specifik ras som är bättre lämpad till läshund än andra finns inte – allt hänger på individuella egenskaper, precis som hos människor.

Trots att det fortfarande råder viss skepsis mot att ta in hundar i skolor och bibliotek med allergiker i åtanke har Ann och hundarna har träffat en mindre mängd elever som alla hjälpts av att läsa för en hund. Läshundsekipaget blir en extra resurs och ett verktyg för skolpersonalen. Syftet är att hjälpa barn som har det extra svårt, främst med läsförståelsen, men även koncentrationssvårigheter av olika slag.

– Vi finns till för att hjälpa eleven och flytta fokus från det som är svårt.

Elever får träffa hunden i cirka tjugo minuter där de första fem ofta innehåller gosande och drygt en kvart blir aktiv läsning.

Barn som besöker Norrköpings bokfestival kan boka in sig på ett prova på-pass med läshund under lördag och söndag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om