Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Barnen tar plats i nya dokusåpan

Publiciteten i andra medier är enormt viktig när Sveriges Television lanserar en ny dokusåpa där barn är deltagare. Tanken är att intresset för såpan ska vara på topp när den börjar sändas och att programmet framstår som schysst.

Åtta medier besökte pressvisningen för Wild kids på torsdagen. 
FOTO: NICLAS SANDBERG

Åtta medier besökte pressvisningen för Wild kids på torsdagen. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

NORRKÖPING2004-08-13 06:00
Aftonbladet, Expressen, Sydsvenska Dagbladet, Norrköpings Tidningar, nyhetsbyrån PM, bildbyrån Scanpix, Östnytt och Folkbladet är på plats i Kolmården när Sveriges Television Nöje tillsammans med produktionsbolaget Jarowskij ska presentera sin nya storsatsning. Totalt väntas 15 till 20 medier besöka inspelningsplatsen för att göra reportage.
Dokusåpan, eller realityprogrammet, Wild kids har barn som deltagare. Enligt SVT är det första gången som någon försöker göra en dokusåpa där barn är med. Programmet kommer att sändas i tolv avsnitt under våren 2005.

Kostsamt program
Det är en stor och dyr produktion. Mellan 60 till 70 personer är med i tv-produktionen. Inspelningen pågår nu i Kolmårdenskogarna och tar fyra veckor. Företrädare för SVT vill av konkurrensskäl inte säga exakt hur mycket programmet kostar
att göra, men säger ändå att
det handlar om mångmiljonbelopp.
Tanken är att programmet ska bli ett brett familjeprogram som lockar barn och deras föräldrar till tv-apparaterna. Programmet kommer att sändas "prime time", det vill säga på bästa sändningstid.
Hans Rosenfeldt som är chef för SVT Nöje hoppas att programmet ska nå 1,5 miljoner tittare. Intresset ska vara på topp när första programmet sänds. Därför lanseras programmet innan det ens är klart och ett halvår innan det börjar att sändas.
- I och med att utbudet är så enormt idag är det lätt att försvinna, då är det bra att synas, säger han. Det har blivit viktigt att lyckas direkt. Nu måste man vara på topp när det börjar.

Måste ha många tittare
I den hårdnade konkurrensen på tv-marknaden har kampen om tittarna också hårdnat. Den kampen måste även SVT delta i, anser Hans Rosenfeldt. Detta trots att SVT är så kallad public service och inte är beroende av reklampengar från olika företag.
- En licensfinansierad kanal som ingen vill titta på är ju lite konstigt, säger han.
Eftersom programidén är ett svenskt påhitt och dessutom ägs av SVT och produktionsbolaget Jarowskij tillsammans kan den komma att säljas utomlands om programmet blir en succé. Enligt Hans Rosenfeldt kan man dock inte tjäna några stora pengar på det.
För Kolmårdens djurpark är programmet en fullträff. Parken ställer upp med sin egen personals arbetskraft, men får i gengäld exponering i tv-rutan, eftersom delar av programmet spelas in i djurparken.
- När vi fick den här idén till oss var det helt i linje med det vi ville göra, att vara underhållande lärande, säger Kolmårdens VD Magnus Nilsson. Det är ju fantastiskt bra PR. Det är fantastiskt att få ut budskapet.

Snäll dokusåpa
I Wild kids kommer barnen, i åldrarna 10 till 12 år, att delas upp i två lag och tävla mot varandra. Ingen kommer att röstas ut, som i en traditionell dokusåpa. Det lag som vinner får istället en ny deltagare. Det är viktigt för SVT att den nya barndokusåpan framstår som schysst.
- Det vore en helt bisarr tanke att rösta ut barn från en dokusåpa och att de ska konspirera mot varandra, säger Wild kids programledare Ola Lindholm. Grundtanken är att göra ett riktigt stort realityprogram för barn där godhet premieras. Livet i lejonens och björnarnas läger är tryggare än på skolgården.
Lejonen och björnarna är namnen på de två lagen. Från början deltar sex barn i tävlingen, medan det på slutet ska vara totalt 18 barn med i programmet.
Laget som förlorar en tävling får vara med och hjälpa till hos djuren på Kolmårdens djurpark. Barnen lämnas aldrig utan tillsyn och vid inspelningen finns både fritidspedagog och barnpsykolog med. De barn som är med i programmet har tagit ledigt från skolan för att få vara med i dokusåpan.

Många sökte
Intresset för att vara med i programmet var enormt. När SVT annonserade efter deltagare på sin egen hemsida och i informationssnuttar som sändes i den egna kanalen i våras sökte 4000 barn till programmet. Simon Strömqvist, 11 år, från Sävsjö är en av dem. Han var också en av dem som kom med.
- Det verkar spännande, säger han. Jag skulle vara med även om det inte var i tv. 98 procent är äventyr och två procent är att vara med i tv.
Hans Rosenfeldt säger att de valt ut barn som verkligen vill vara med på ett äventyr och inte för att de eller deras föräldrar vill att barnen blir kända. Han tycker inte att det är något fel i att barn exponeras i en dokusåpa, bara programmet är schysst. Men om den mediala uppståndelsen kring barnen blir väldigt stor är det inget som SVT kan göra något åt. Hur det kommer att bli med det vet man ju heller inte.
- Vi kan bara ta ansvar för det som händer under inspelningen och vad som händer i tv-programmet, säger Hans Rosenfeldt. Jag vill tro att det inte är lika intressant att skriva om Wild kids som att skriva om Robinsondeltagare och Farmendeltagare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om