Under jul och nyår har telefonerna gått varma på Bris. Samtal från barn som mår dåligt strömmar in till organisationen – som vittnar om trasiga hemförhållanden.
– Mycket handlar just om familjekonflikter som uppstår kring högtiderna och vi ser en koppling till alkoholen.
Stängt under lovenEtt förvärrande faktum i sammanhanget är att barnens vanliga stöttepelare inte är tillgängliga under den stundande perioden.
– Allting stänger igen, socialkontakter, skolkuratorer, och så vidare. Det är då hör många av sig till oss.
Ökat öppettidernaI år har Bris ökat sina öppettider med flera timmar under de röda dagarna.
Ett vanligt scenario som sårar barn som hör av sig är bråk och osämja som uppstår, inte sällan med stora alkoholintag som bränsle på brasan. Men det kan också handla om komplikationerna med skilsmässosplittrade familjer.
– En del önskade att de hade fått vara med den andra föräldern, andra får skuldkänslor.
Förutom samtal är chatt och diskussionsforumen på Bris hemsida ett viktigt nav i verksamheten.
Hur viktigt är det med internet?
– Jätteviktigt. Det är ingångsporten för att berätta, att ta kontakt. Vi svarar på alla mejl som vi får in och försöker chatta med så många som möjligt, förklarar Karin Johansson.