Banverksarbetare svårt brännskadad
En 31-årig banverksarbetare från Norrköping blev svårt brännskadad vid en arbetsplatsolycka vid tvåtiden natten till fredagen. Mannen arbetade med röjningsarbete på järnvägsspåret vid Eksund söder om Norrköping när han fick 16 000 volt genom kroppen från en kontaktledning som var strömförande.
Banverksarbetaren fick 16 000 volt genom kroppen när han stående i arbetsvagnens lift kom närheten av en kontaktledning som var strömförande. Olyckan inträffade på järnvägsspåret vid Eksund söder om Norrköping.Foto: Björn Persson/Wighsnews
Foto: Fotograf saknas!
- Det var ett lag som skulle ta bort ett träd som lutade in över banvallen. Man har särskilda arbetsredskap för det, en spårbunden vagn med en lift på, säger utredare Thorbjörn Lundström vid polisen i Norrköping.
Skulle varit strömlös
Kontaktledningen ovanför spåret skulle ha varit strömlös under arbetet.
- Man hade gjort de moment man gör för att säkra platsen från ström. Uppenbarligen hade något gått snett.
Banverksarbetaren som stod i liftens korg fick en kraftig stöt från kontaktledningen. Han fick 16 000 volt genom kroppen.
Svimmade av
- Han svimmade av. Han har brännskador på kroppen, säger Thorbjörn Lundström.
Mannen fördes i ambulans till Universitetssjukhuset i Linköping. Enligt en första bulletin från US var han svårt skadad och inlagd på brännskadeintensiven. Beskedet från sjukhuset på fredagseftermiddagen var att skadorna inte är livshotande.
Periodiskt underhåll
Enligt Ulrika Ericson vid Banverkets presstjänst var det tre Banverksmedarbetare som befann sig i liftmotorvagnen, sysselsatta med vanligt periodiskt underhåll av kontaktledningen.
- Då är det en person som träffas av spänningen, som får ström genom kroppen.
- Det räcker att befinna sig i närheten av kontaktledningen. Det blir som en ljusbåge, säger Ulrika Ericson.
Varför kontaktledningen vid tillfället var strömförande ska utredas av polisen, Banverket och Elsäkerhetsverket.
Enligt Ulrika Ericson är det driftledningscentralen som ansvarar för att strömmen kopplas bort, medan personal på plats har verktyg för att arbetsplatsjorda och spänningsprova sträckan.
- Vad olyckan beror på vet vi inte ännu. Så fort som möjligt drar man igång en utredning, säger Ulrika Ericson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!