Region Östergötlands beslut att lägga ner linje 482 till Vånga via Skärblackavägen från och med den 13 juni har fått hård kritik. Det har skrivits flera insändare, politiker har kontaktats och en protestlista med cirka 1 000 namn har samlats in. Beslutet drabbar många unga som får svårt att ta sig till och från skolan. Vägsträckan där bussarna går idag är hårt trafikerad med en stor andel tung trafik, och saknar cykelbana. Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland gick i förra veckan ut med att de anser att beslutet var fel och vill riva upp det.
Under måndagen presenterade Region Östergötland och Norrköpings kommun något som till viss del går de boende till mötes. Genom ett pilotprojekt blir en variant av busslinjen kvar, men i bantad form. Det kommer att gå fyra turer in till Norrköping och tre tillbaka, att jämföra med elva avgångar och tio tillbaka i nuläget. På helgerna blir det anropsstyrd trafik som gäller.
– Det är fortfarande vår trafikutredning som gäller. Så det här är en linje utöver den. På det här sättet kan vi lättare göre en utvärdering. Är det här ett bra sätt att hantera de grupper som inte kan ta sig till sin skola? säger Julie Tran(C) regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.
Kostnaden för linjen beräknas bli 1,5 miljoner netto, och pengar finns redan avsatta för utvecklingsprojekt. Att de valt att satsa på just det här området, när flera drabbade på andra platser också protesterar, finns det flera skäl till. Bland annat att gymnasieungdomar är en målgrupp som regionen har valt att prioritera.
– Jag har inga problem att säga till vuxna människor att du kan behöva ta bilen för att komma till närmsta hållplats eller ibland till och med till ditt jobb, men det går inte att säga det till gymnasieeleverna. Så de här avgångarna är anpassade till vad gymnasieeleverna har för behov, säger Martin Tollén (S), 1:e vice ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.
Ett ytterligare skäl till att det satsas här är att det är betydligt fler som drabbas än i exempelvis Kvarsebo. Säkerheten är en annan orsak.
– Vi har fått in vittnesmål från de längs Skärblackavägen där de tar upp säkerhetsaspekten. Att det inte är lämpligt att ta sig till en annan "målpunkt". Vi jobbar annars mot att få folk att ta sig till en annan plats där turtätheten är större, säger Julie Tran.
Den "nya" linjen kommer dock inte börja gå förrän i augusti.
Vad säger ni till de ungdomar som kanske har ett sommarjobb att åka till eller som vill göra något i stan på lovet?
– Det finns två skäl. Den ena är rent praktisk, det är helt enkelt för kort tid att få igång den här linjen till sommaren. Det andra är vårt tydliga budskap att det handlar om att få gymnasieelever att komma till skolan, och grundskoleelever att komma till friskolan, och de går ju inte i skolan på sommaren, säger Martin Tollén.
Hos familjen Melvinger, som kämpat för att få regionen att ändra sig, är stämningen god efter beskedet.
– Hurra! Det är inte toppen men mycket bättre än ingen buss alls, säger mamma Emelie Melvinger.
Hennes 13-åriga dotter tar sig i dag med buss både till skolan och aktiviteter.
– Det är jättepositivt att hon kan fortsätta ta sig till skolan på egen hand.