Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Banker vill låna ut 120 milj till planeringen av Ostlänken

Sex banker vill låna ut 120 milj kr för att skynda på Banverkets förprojektering av Ostlänken - och därmed, förhoppningsvis, snabba på hela projektet.
Det visar på god lokal vilja. Men är väl, i praktiken, inte mer än en snygg gest, som knappast kommer att behöva realiseras.

Bo Holmberg: Staten ska stå för pengarna till planeringen av Ostlänken. Foto: Scanpix

Bo Holmberg: Staten ska stå för pengarna till planeringen av Ostlänken. Foto: Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2006-10-25 06:00
Låneanbudet presenterades i samband med en näringslivskonferens om Ostlänken i Flygeln igår kväll. Statens förhandlingsman Bo Holmberg noterade anbudet. Hans uppfattning är dock, att staten ska stå för de där pengarna och även kommer att göra det.
Från andra håll ville man dock desto mer betona den gynnsamma effekt, som anbudet kan ha.
- Vi vet att den nya regeringen redan har noterat det, sade t ex landshövding Björn Eriksson.
110 milj kr är vad som behövs för Banverkets förprojektering, medan 10 milj kr ska gå till samverkan mellan berörda länsstyrelser.
Som landshövdingen m fl påpekade är ju en färdig förprojektering en förutsättning; utan en sådan kan inget vidare hända.

Större problem
Fast å andra sidan är den här finansieringen inget av de större problemen för Ostlänken. Besvärligast är, enligt Bo Holmberg, den synnerligen komplexa svenska byråkratin och allt det intrikata samspelet mellan olika myndigheter och nivåer.
Vid något tillfälle i sin utredning undrade han rentav över, hurpass stora lagändringar som skulle krävas för att Ostlänken alls skulle kunna påskyndas.
Nu tror han att det i alla fall ska gå, förutsatt att man konsekvent kör processerna parallellt.
Ett problem, som Holmberg däremot tonade ner, var den nya regeringens något tveksamma syn på Citybanan i Stockholm, den som via en tunnel ska förena bl a Ostlänken med Stockholms Central. Han sade sig inte ha några invändningar mot att regeringen "ser över den totala situationen i Stockholm".

Mer tydlig
Då var Peter Egardh, VD för Stockholms Handelskammare, mer tydlig om vilka problem som de här ny(gamla) tankarna kan betyda.
- Om det bara blir ett spår i ytläge sista biten till Centralen, då blir kapacitetsökningen rätt begränsad. Utan Citytunneln kommer man inte alls att kunna utnyttja fördelarna med Ostlänken fullt ut.
I så fall måste Ostlänken "landa" vid någon tidigare station, t ex Stockholms Södra. Och blir då genast en lite annan sak än vad man nu räknar med.
När nu ytspåret ska utredas på nytt räknade Egardh med att regeringen kommer att få veta, att det visserligen är billigare än tunneln - men inte på långt när ger samma kapacitetslösning. Och hoppas att slutsatsen då ska bli, att det är tunneln man ska satsa på.
Enligt Egardh har man även i Stockholm fullt klart för sig Ostlänkens väldiga fördelar. Det är regeringen, som nu är problemet.

Väl timat
Beskedet om de 120 miljonerna är timat med Bo Holmbergs slutrapport, om i vad mån Ostlänken-planeringen kan snabbas på. Den har varit aviserad till november. Men det är, säger Holmberg, så mycket som ska med där att det kan dröja in i december.
Möjligheterna att lokalt hjälpa till med finansieringen har sedan i våras utretts i regi av Norrköpings och Linköpings marknadsföringsbolag och Handelskammaren.
Regionen visar nu god vilja, som även kommer till uttryck i olika kommuners villighet att bidra till finansieringen av sina nya Resecentra.
Holmberg anser sig också ha "hyggligt" med från regionen, när han vänder sig till regeringen med sin slutrapport.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om