Årets Fairtrade Fokus går under parollen "Hej då fattigdom" och riktar framförallt in sig på att förbättra villkoren inom bananindustrin. Malin Karlsson är teamledare för Fairtrade Fokus i Norrköping och hon menar att det går att göra stor skillnad om fler tar ett större konsumentansvar.
– Genom en rättvis handel kan odlare och anställda helt enkelt själva förändra sin tillvaro. De får till exempel råd att skicka sina barn till skolan, säger Malin Karlsson och förklarar vidare att de som är anslutna till rättvisemärkningen är garanterade ett minimipris och utöver det även en premie som går till lokalsamhället.
– Den investeras i skolor, sjukhus och liknande.
Malin Karlsson har länge varit engagerad i rättvise- och hållbarhetsfrågor. Tidigare under hösten genomgick hon en utbildning som drevs i studiecirkelform och ledde till att hon blev diplomerad Fairtrade-ambassadör.
– Vid fyra-fem tillfällen fick vi lära oss hur rättvisemärkningen fungerar, vilka kriterier som gäller och så vidare.
Som Fairtrade-ambassadör kommer hon nu själv att leda en studiecirkel som hon hoppas att många ska anmäla sig till.
– Den är inte en utbildning till att bli ambassadör, utan vänder sig främst till de som redan är utbildade ambassadörer eller bara är intresserade av rättvis handel. Den syftar mest till att hålla gemenskapen och engagemanget levande samt att planera för framtida aktiviteter och kampanjer.
Vid lunchtid på måndagen bjöd Fairtrade-ambassadörerna Frida Larsson och Gabriella Vrban allmänheten på choklad utanför Cnema och försökte samtidigt locka in dem för lite dans.
– Det här gör vi för att visa Fairtrade-budskapet för alla dansintresserade, säger Malin Karlsson.
Hon berättar att Fairtrades tre producentområden är Afrika, Asien och i Latinamerika. Från dessa områden är 1,4 miljoner odlare från 24 länder anslutna till märkningen. Oftast är produkterna ekologiska. Malin Karlsson menar att det hänger ihop, eftersom besprutning av grödor många gånger är såväl ett arbetsmiljöproblem som ett vanligt miljöproblem.
I Sverige ökade försäljningen av rättvisemärkta produkter med 29 procent under 2013.
– Sverige är bättre än genomsnittet, men kan bli ännu bättre, säger Malin Karlsson.