"Bakslag för trafiksäkerheten"
NORRKÖPINGSom Folkbladet avslöjat tidigare blir det inga fler väggupp i Norrköping nästa år. De pengar i budgeten som var tänkta för trafiksäkerhet går endast till ett sådant projekt, en rondell. En lättnad för en del kanske, men också ett bakslag i arbetet med att göra Norrköping mer trafiksäkert.
- Att en satsning på trafiksäkerhet i en kommun dras in är alltid olyckligt, säger han vidare.
Några fler satsningar på trafiksäkerheten än en rondell i korsningen Ståthögaleden och Malmgatan och vissa andra mindre arbeten kommer alltså inte att göras under nästa år. Det finns det inga pengar till i budgeten.
- Vi i den socialdemokratiska gruppen i tekniska nämnden har bestämt att rondellen är det vi behöver satsa på men att annat kan vänta. Det är alltså inget beslut uppifrån. Vi vet att det bara finns en viss summa att fördela och då måste vi prioritera, även om vi självklart skulle kunna göra av med pengar om vi hade dem, säger Inga-Lill Pettersson, s, ordförande i tekniska nämnden.
<b>Kritik och beröm</b>
Norrköpings innerstad har genomgått en stor förvandling de senaste åren när det gäller trafiksäkerheten. Förvandlingen, särskilt guppen, har mött både kritik och beröm och nu ska ett utvärderingsarbete starta.
- Vi har fått i uppgift av tekniska nämnden att se över det arbete som gjorts i Norrköping sedan 1997. Vi hoppas vara klara med detta om drygt ett halvår, säger Lars Hågbrandt, chef för gatu- och parkkontoret.
Han säger att vidare att det tyvärr är så när det är ont om pengar att politikerna prioriterar annat än trafiksäkerheten. Å andra sidan ser han inte några platser där behovet av förändring är skriande i nuläget. Utredningsarbetet är istället något som bör prioriteras.
- Vi hade en del planer på att göra vissa förändringar på Stockholmsvägen nästa år, såsom upphöjda övergångsställen, men detta arbete får vänta, säger Inga-Lill Pettersson.
Göran Nilsson, vid VTI, säger att kommunerna över lag är bra på att satsa på trafiksäkerhetsåtgärder, men att mycket mer kan göras.
- Det är inte så vanligt med allvarliga dödsolyckor bland bilister inne i städerna. Däremot är fotgängare och cyklister mycket oskyddade och deras miljö måste förbättras, säger Göran Nilsson, och efterlyser bland annat fler separata cykelvägar samt gator där hastighetsbegränsningen är satt till 30 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!