Bakslag för Skyways - lämnar Norrköping
NORRKÖPING: EU-kommissionen gav Norrköpings kommun rätt gentemot Skyways. Som nu också beslutat att helt dra sig ur flyget från Kungsängen.Ingen i Norrköping lär sörja Skyways. Från kommunens sida kan man väl knappast annat än dra en lättnadens suck.
Cimber Air blir ensamma i luften till Köpenhamn från flygplatsen i Norrköping. Arkivbild
Foto: Fotograf saknas!
- När Skyways gjorde sommaruppehåll visste de inte riktigt, om de skulle återuppta. Men för två veckor sedan meddelade de, att de inte skulle göra det.
Hon konstaterar, att skillnaden för Norrköpings flygplats är marginell. Skyways har på senare tid inskränkt sig till en, kan man väl säga, halv tur. Där då planet mellanlandat i Norrköping, på en flight från Kastrup till Örebro.
Inte många
Nu lägger Skyways ner hela förbindelsen mellan Kastrup och Örebro, och då försvinner även mellanlandningen i Norrköping. Men särskilt många resenärer är det inte, som använt sig av den.
Det har spekulerats om, varför Skyways alls brytt sig om att behålla denna spillra av sina tidigare flighter Kungsängen-Kastrup.
En förklaring som angetts har gått ut på, att företaget velat ha kvar en fot här för att kunna driva skadeståndskrav gentemot Norrköpings kommun. På ungefär samma sätt, som man med framgång gjort gentemot Kristianstads kommun.
Skyways har ju hävdat att Norrköpings kommun otillbörligt gynnat konkurrenten Cimber Air, bland annat genom inrättandet av marknadsföringsfonden.
Det är den frågan, som Skyways fört till domstol och där nu olika delar av målet återfinns utspridda över de rättsliga instanserna - något i tingsrätten, annat i hovrätten och somt rentav uppe i Högsta domstolen.
Till utvecklingsfonden för flygplatsen ska, enligt överenskommelsen från förra våren, kommunen och det lokala näringslivet bidra. Från kommunens sida har man helt avvisat att fonden skulle ensidigt gynna någon part, konkret då Cimber Air.
Rättsligt klarlagt
För att få rättsläget klarlagt vände sig kommunen till EU-kommissionen. I väntan på utslaget därifrån har målet blivit vilande i de svenska rättsinstanserna.
Vad EU-kommissionen nu fastslagit är, att utvecklingsfonden inte utgör något "otillbörligt statsstöd" utan i stället i princip motsvarar en privat investering. Därmed finns det ingenting att invända, i varje fall inte utifrån de konkurrensskäl som EU-kommissionen råder över.
Thomas Sjölander, VD för Marknadsföringsbolaget Nya Norrköping, förmodar att saken nu är avgjord. Rimligen måste beskedet från EU-kommissionen bli vägledande för de svenska domstolarna.
- Vi har varit säkra på att ha handlat korrekt. Men när Skyways stämde oss ville vi få kontrollerat hos kommissionen, att det verkligen också var så.
Sjölander räknar nu med, att det blir fritt fram för att betala in pengar till fonden. Om detta verkligen också kommer att behövas är sedan en annan fråga.
För det har ju gått ännu bättre för Cimber Air än vad man hade vågat hoppas. Som Folkbladet redovisat gick linjen Norrköping-Kastrup rentav ihop sig redan under det första året.
- En mycket positiv utveckling, säger Sjölander.
Och flygplatschefen Mari Torstensson konstaterar förnöjt, att också sommarlinjen till Visby går riktigt bra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!