Avgrävd telekabel stoppade vårdsamtal
En avgrävd kabel stängde på måndagsmorgon av all telefoni och datatrafik på Vårdcentralen Såpkullen i Norrköping. De personer som ringde till vårdcentralens telefonsvarare för att lämna sina ärenden blev därför inte uppringda.
Först klockan 10.30 hade landstingets växel hunnit spärra av möjligheten att ringa in och patienterna hänvisades i stället till Sjukvårdsrådgivningen. Den utslagna internetförbindelsen gjorde det omöjligt att skriva ut remisser, e-recept och laboratoriesvar. Sjukvårdpersonalen kunde inte heller ta del av informationen i patienternas tidigare journaler. Först under tisdagsmorgonen var all telefoni och datatrafik igång igen.- Alla normala bokningsbara tider var redan fullbokade och vi hjälptes åt att lösa problemet på ett ganska bra sätt. Nu under sommaren är vi två läkare på vårdcentralen och driver en vanlig distriktssköterskemottagning och det kändes som om patienterna hade förståelse för situationen. Återgår till normalt
- Man drabbas hårt när tekniken inte fungerar men man måste ändå vara beredd när det händer. Vi hade börjat planera om våra rutiner ifall datatrafiken inte skulle kommit igång men nu är vi glada att allt återgått till det normala. Framåt kvällen hoppas vi att vi hunnit jobba i kapp, säger Robert Schäfer, tillförordnad verksamhetschef vid vårdcentralen Såpkullen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!