Avgift i hamnen ökar risken för oljeutsläpp till havs

NORRKÖPING
Trots en föreskrift från Sjöfartsverket tar Norrköpings hamn och stuveri AB ut en merkostnad för avfallsolja över tre kubik.
- Risken är stor att fartyg på grund av detta inte lämnar oljan i hamn utan släpper det i sjön, förklarar Pauli Alho hos Sjöfartsverkets miljögrupp.

Norrköping2002-12-16 00:00
Enligt Lagen om föroreningar från fartyg skall bland annat de svenska hamnarna ta emot spillolja kostnadsfritt. Men Norrköpings hamn och stuveri AB tar ut en merkostnad för fartyg som lämnar mer avfallsolja än tre kubik.
- Systemet fungerar inte idag, förklarar Bengt-Erik Bengtsson, chef för Norrköpings hamn och stuveri AB.
- Idag kan inte fartygen lämna av avfallsolja i de andra Europeiska hamnarna, där kostar det pengar att lämna så då samlar de på sig olja och lämnar det hos oss, fortsätter han upprört.
På grund av höga kostnader för frakt av oljan tar Norrköpings hamn ut en merkostnad som de tycker är rimlig. 1 500 kronor per kubik som övergår tre kubik. Men enligt Helsingforskommissionens överenskommelse 2001 skall alla granländer till Östersjön ta emot avfallsolja gratis. Tanken är att fartygen ska lämna olja i varje hamn innan det går till sjöss vilket resulterar i att mängden fördelas.
- Enligt skeppare och redare som vi pratat med fungerar det här systemet, berättar Pauli Alho, på Sjöfartsverkets miljögrupp.

<b>"Fungerar inte"</b>
Men Bengt-Erik Bengtsson framhåller att systemet inte fungerar idag.
- Varken Danmark eller Polen tar emot avfallsolja kostnadsfritt och det beror på att vissa hamnar inte har ett utbyggt system för detta, förklarar han.
Men på Sjöfartsverket ifrågasätter man beslutet att ta ut en merkostnad.
- De mängder som Norrköpings hamn får in är inte stora i jämfört med till exempel hamnen i Göteborg där systemet fungerar, säger Pauli Alho.
Systemet som används i Norrköping tycker han är riskabelt.
- Det kan resultera i att fartyg släpper av olja ute till havs för att slippa de här extra kostnaderna, förklarar han.
Kostnaderna skall styras av hanteringen. På Sjöfartsverket har man rekommenderat att hamnen ska ta ut en generell kostnad för alla fartyg som lägger till i hamnen för att på så sätt bekosta hanteringen av avfallsolja.
Men Norrköpings hamn har valt att inte ta ut en generell kostnad med anledning av att man skulle förlora kunder.
Problemet med spillolja som släpps till havs är stort idag. Sjöfartsverket har beräknat att drygt 400 utsläpp per år sker i Östersjön. Ett aktuellt fall sedan sommaren är fartyget M/S Fagervik som hävdade att de omedvetet släppt ut olja. Saken prövades rättsligt och man fann inga bevis för att redaren eller skepparen med avsikt släppt ut oljan.
Oljefartygen som går in i Norrköpings hamn innehar som mest drygt 15 000 kubik olja. De större fartygen som går in i till exempel Göteborgs hamn kan innehålla upp emot 50 000 kubik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om