Nu kräver skyddsombudet nya och bättre åtgärder i en begäran till Arbetsmiljöverket:
– Det här är en tydlig markering från vår sida eftersom vi anser att inte kommunen har tagit sitt ansvar, säger Gunilla Persson, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund i Norrköping.
Hon framhåller att arbetsbelastningen för gymnasielärarna i Norrköping under senare år ständigt har ökat och allt fler lärare därför väljer att gå ner och jobba deltid.
– Det här hänger ihop med det kärva ekonomiska läget i Norrköpings kommun.
Facket har vid flera tillfällen påtalat den ohållbara situationen, främst när det gäller lärare på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen och i gymnasiegemensamma ämnen.
– Men egentligen gäller det här för alla gymnasielärare, säger Gunilla Persson.
Utbildningsdirektör Mats Olsson medger i en skrivelse att stressen bland gymnasielärarna var hög redan 2013 varför utbildningsförvaltningen lät ett utomstående företag genomföra utredningar på vissa utvalda enheter.
– Utifrån resultaten av utredningarna har åtgärder vidtagits och vi kan i 2015 års medarbetarundersökning också se minskade stresstal. För gymnasieskolan som helhet har stressindex minskat från 23 till 15, skriver Mats Olsson.
Han framhåller dock att stressen fortfarande inte är tillfredsställande men att utvecklingen går åt rätt håll.
– Vår begäran om arbetsmiljöåtgärd bygger på information från våra ombud på gymnasieskolorna men även direktkontakt med våra medlemmar vid skolbesök och
medlemsmöten. De beskriver samstämmigt en stressig arbetsmiljö med hög arbetsbelastning, skriver Gunilla Persson, till Arbetsmiljöverket.
Häromdagen slog dessutom Lärarförbundet larm om den allt mer akuta lärarbristen.
– De utannonserade lärarjobben under mars-juli har ökat starkt jämfört med förra året, visar en sammanställning av Arbetsförmedlingens statistik som Lärarförbundet gjort.
– Det här hänger ju ihop med den ökande stressen, säger Gunilla Persson.
Enligt statistiken har antalet lärarjobb i Östergötland ökat med hela 26 procent.
– Det blir allt svårare att hitta behöriga lärare, säger Gunilla Persson och nämner till exempel att det saknas väldig många lärare i ämnet svenska som andraspråk. Även de eleverna har ju rätt till rätt undervisning, fortsätter Gunilla Persson.