I Norrköping har Bris funnits i lite drygt 30 år. Vi träffar nu en skara på ett tiotal personer, församlade runt ett bord.
Någon säger, att när hon började svara i Bris-telefonen hade hon väntat sig mer av barnmisshandel och liknande problematik.
Men samtalen kom, mer än vad hon trott, att handla om mobbing och om bekymmer med kamrater. De tog också ofta upp problem med känslor av ensamhet.
Med åren har barnen blivit frimodigare och öppnare, de berättar nu på ett helt annat sätt även om djupt personliga problem.
- Och de är nuförtiden mycket mer medvetna om sina rättigheter, säger Annicka Greborn-Holmqvist. Men de behöver stöd från en personlig vuxenkontakt.
Rolf Klingvall säger, att det blivit allt mer påfallande att barnen har för lite vuxenkontakter; med både föräldrar och andra. Dessvärre tycks det med åren ha blivit sämre med den varan.
- De vill ha en vuxenkontakt, som verkligen lyssnar på dem. Det här handlar mycket om att lyssna. Den viktigaste biten är att stötta dem. Man kan förklara för dem, att du är ju väldigt duktigt på att beskriva ditt problem. Och då kan de säga: Tycker du det? Man lyssnar på dem.
- Det är överhuvud fantastiskt, hur kloka barn kan vara. Och hur korkade, som vuxna kan vara. Tänk bara, vilka diskussioner man kan ha med elvaåringar...
Vänners problem
Något, som väl inte är helt nytt men som verkar ha ökat genom åren, det är omsorgen om kompisarna. Man ringer och frågar till råds om kompisars problem. I en del fall kan det förstås vara en själv, som det egentligen handlar om. Men allt oftare tar sig ungdomarna an även vänners bekymmer.
Mycket vanligt är ju att den inringande säger, att det här får inte mina föräldrar veta om. Och det får de naturligtvis heller inte; här är anonymitetsskyddet hundraprocentigt.
Inger Lilja kan berätta om, hur det hela tog sin början i Norrköping. Det var mot 1970-talets slut, när hon och Annicka Greborn-Holmqvist var klasskamrater på förskoleutbildningen.
Få i början
Vid ett besök på Kvinnojouren var det då så upprörande, att det inte fanns en enda leksak till barnen där. Ur den upplevelsen drogs Bris i Norrköping igång.
Till en början var det med några få personer, och telefontid någon timme i veckan. Sedan växte verksamheten. Idag har Bris Region öst sju anställda och omkring 80 aktiva "jourare".
Utöver alla idealisterna har man också dragit till sig professionella krafter. Idag kan barn och ungdomar, som så önskar, få även mer handfast hjälp via något Bris-ombud.
Bedrövad
När Inger Lilja nu vid återträffen kom att besöka dagens Bris, i rymliga lokaler i ProNova med en massa arbetsplatser, var hennes första reaktion att känna sig bedrövad. Över att problemen inte hade lösts mer, utan tvärtom tydligen vuxit sig ännu större.
Framåt tycks det i varje fall inte ha gått i samhället.
Idag svarar "jourarna" inte bara i telefon utan också på mejl. Därtill håller sig Bris med ett diskussionsforum, och en aktiv hemsida.