– Vi tog en rejäl runda runt stan med alla deltagarna i årsmötet, berättar omvalde ordföranden Thomas Kihlberg, men just när vi höll själva förhandlingarna, stod vagnen still vid Klingsberg och kvällens förare Bo Liljegren fick en paus.
Några speciella frågor som avhandlades?
– Nej, det kan man inte säga, men vi konstaterade att ekonomin i avdelningen ser ganska bra ut och bland våra 82 medlemmar har vi spårvagnsförare som ideellt kör de gamla veteranvagnarna i Norrköping, när de hyrs ut till bröllop, fester och andra evenemang. Och så kör vi ju turisttrafiken varje sommar med guidade turer för turister i Norrköping. Ett litet bekymmer är att vi behöver fler förare till avdelningen, men det får vi jobba på.
– Och de här gamla spårvagnarna hör ju till Norrköpings kultur, tycker vi, så även om Norrköpings kommun äger dem, så vårdar vi dem ömt och när det utrangeras gamla modeller i samband med att vi får nya spårvagnar, så tar vi tillvara åtminstone en av varje typ och bevara dem för framtiden.
Förutom att Thomas Kihlberg omvaldes som ordförande, blev det även omval på Willy Forsström som sekreterare och Yvonne Karlsson som kassör. Dessutom ingår tre suppleanter, Christer Lagerström, Peter Enström och Bengt Lindström.
Tilläggas kan att Östgötaavdelningen tagit fram en ny broschyr om spårvägsmuseet i Norrköping, där man bland annat presenterar alla bevarade spårvagnar i Norrköping.