Arlanda länsflygplats
NORRKÖPING - Ska Norrköping eller Linköping vara Östergötlands länsflygplats? Svaret kan mycket väl vara Arlanda. - Det är kris. Linköping och Norrköping måste enas om att satsa på en flygplats.
Riksdagsman Stefan Hagfeldt (främst) vill ha snabbare utbyggnad av E 22, flygplatschefen Lars Samuelsson (bakom Hagfeldt) gav en dyster bild av Kungsängens framtid, Skavstachefen Dot Gade (bakom Samuelsson) var desto mer optimistisk. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
- En gemensam länsflygplats ger större underlag för Köpenhamnsflyget med fler avgångar och jetflyg och därmed kortare flygtider, sa Samuelsson.
Han berättade inte vilken av flygplatserna man ska satsa på, det fick man räkna ut själv. Någon ny mitt-emellan-flygplats talade han i varje fall inte för.
<b>Ras på Köpenhamn</b>
Sedan SAS övergav Kungsängen har trafiken på Köpenhamn rasat. Skyways har inte kunna fylla luckan.
Orsakerna är flera. Dels kör man med mindre flygplan, flygtiden har förlängts med en halvtimme.
Genom att SAS dessutom ändrat sina avgångar från Köpenhamn och vidare ut i världen har Skyways i sin tur fått problem med tidtabellerna från Kungsängen. Detsamma gäller övriga flygplatser i Sydsverige - utom Linköping.
Att Linköping klarat sig beror på att det nu inte finns någon anledning för resenärerna från Linköping att flyga från Kungsängen.
- Kan vi satsa på en enda flygplats så kanske vi kan få om inte nio turer per dag så i alla fall 6-7, trodde Lars Samuelsson.
Norrköping har idag 5 avgångar, Linköping 4.
<b>Frankfurt alternativ</b>
Hans budskap till församlingen var att samla ihop en grupp från näringsliv och politik för att diskutera läget med Skyways som trafikerar de båda flygplatserna.
Ett alternativ som nämndes var också att ersätta Köpenhamn med t ex Frankfurt som mellanstation för vidare resande ut i världen.
<b>Optimism i Skavsta</b>
Även Skavstas flygplatschef, Dot Gade Kulovuori, var med på gårdagens möte. Där är det helt andra tongångar tack vare Ryanairs expansion med planer på flera nya destinationer, bl a Paris.
Lars Samuelsson såg inte Skavsta som något alternativ för Norrköpings affärsresenärer.
- De flyger till flygplatser långt utanför de stora städerna.
- Det är ju faktiskt många som inte ska flyga vidare och då kan det fungera lika bra med våra flygplatser, säger Dot Gade till Folkbladet.
Hon har ändå inga planer på att ta upp konkurrensen med Kungsängen just nu. Utbyggnaden för att klara av Ryanairs expansion tar all kraft.
<b>Vägplaner</b>
Nu handlade inte Handelskammarens möte enbart om flygproblem..
Staffan Eklind, Transportcentrum, redogjorde för vägplanerna.
Att det behövs lobbyverksamhet och politikeragerande även där står klart.
E 22-utbyggnaden Norrköping-Söderköping men också förbifarten Söderköping ligger långt fram i tiden, enligt de planer som nu ligger.
Utbyggnaden av Söderleden är den som ligger först i kön i Vägverkets nationella plan.
Förutom Skavsta så tycktes hamnarna i regionen ha den största framtidstron. Såväl Norrköping som Oxelösund har utbyggnadsplaner. Och någon ny hamn utanför Stockholm behöver då inte alls byggas.
<b>Ostlänken</b>
Katarina Svärdh från Östsam manade till uppslutning kring järnvägsprojektet Ostlänken.
Vad det handlar om där är att påverka tidsplanerna - och att få igång utbyggnaden tidigare även norr om Norrköping.
Att Ostlänken behövs och ska byggas är såväl politiker som näringsliv uppenbart överens om.
Nu ska det tryckas på. Bland annat ordnar Östsam ett supportermöte i Linköping den 4 mars.