Intet ont anade kom hon körande med treans spårvagn uppför Drottninggatan, strax före elva på onsdagsförmiddagen. Vid Södertull väntade den stora mottagningskommittén, med Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden, i spetsen. Jonsson överlämnade blomsterkvast.
Siv Björk ville först inte lämna spårvagnen för hon är ingen person som gillar att stå i centrum. Men hon blev avbytt av kollegan Reijo Alakourila för att fira sin utmärkelse.
– Jag gillar att jobbet är fritt och att man sköter sig själv. Det berättade Siv under promenaden till personalrummet, dit hon gick för att fortsätta bli firad med bland annat tårta, få medalj, diplom och presentkort på 1 500 kronor på Louis De Geer.
I 25 år har hon arbetat som spårvagnsförare. Det var maken som fick henne till förarbanan. Han arbetade tidigare som busschaufför men är numera pensionär och sköter markservicen därhemma, skojade Siv.
Hon får utmärkelsen för att hon under det gångna året arbetat föredömligt, serviceinriktat och tillmötesgåenden och har en låg olycksfrekvens. Hon kör också bra och är säkerhetsmedveten enligt motiveringen.
Siv har haft både bra och dåliga dagar under sina år som spårvagnsförare, berättar hon. Hon minns till exempel när hon blev skjuten med en laserpistol av några ungdomar.
– Jag stod med ryggen mot dem och därför blev det bara ett märke i ryggen, berättade hon.
Hon trivs med att köra de nyare vagnarna. Det känns tryggt att sitta säkert bakom glas, när hon kör kvällar och nätter.
– Det har blivit alltfler drogpåverkade i samhället.
Utmärkelsen Norrköpings bästa spårvagnsförare har delats ut sedan 2000. Idén kom till efter att Peter Zinderland, verksamhetschef på tekniska kontoret och Alexander Johansson, säkerhets- och kvalitetsansvarig, hade varit på en tjänsteresa. Syftet med utmärkelsen, då som nu, är att förbättra trafiksäkerheten och uppmärksamma förare som kör spårvagn på ett föredömligt sätt, är trevlig, serviceinriktad och säkerhetsmedveten.
Transdev Sverige sköter spårvägen i Norrköping. Merparten av de 112 spårvagnsförarna är fortfarande män. Norrköpings spårväg öppnades för trafik 1904 och består i dag av två spårvägslinjer, linje 2 (röd) och linje 3 (grön). Antal resenärer per år är 3,4 miljoner.