För tredje året i rad har Sveriges Konsumenter tillsammans med tidningen Råd och Rön rankat landets 290 kommuner utifrån följande kriterier: Hur bra är de på att erbjuda konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning, hur bra är de på livsmedelskontroll och hur lätt det är att få tag på kontanter.
Väntetiderna till kommunernas budget- och skuldrådgivning skiljer sig. I 35 procent av kommunerna kan man räkna med att få hjälp inom en vecka, medan man i vissa kommuner kan tvingas vänta i över ett halvt år.
Förra årets granskning visade att 30 procent av landets kommuner saknar konsumentvägledning. Den siffran har i år höjts till 38 procent efter att ytterligare 23 kommuner stängt ned sin konsumentvägledning.
Av Norrköping, Finspång och Söderköping rankas Finspång högst med 64 poäng. Finspång har tre veckors väntetid för att få hjälp med budget- och skuldrådgivning vilket är snittiden för alla kommuner i landet. Norrköping har däremot en väntetid på sex veckor och hamnar på 51 poäng. Av dessa tre placeras Söderköpings kommun längst ned med 41 poäng. Söderköpings väntetid ligger dock på en vecka, men tappar poäng då de var en av de 23 kommuner som lade ned sin konsumentvägledning i år. Både Norrköping, Finspång och Söderköping har tappat poäng jämfört med förra årets granskning.
Lilla Ydre i Östergötland blev länets bästa konsumentkommun med 76 poäng. Sämst konsumentstöd i Östergötland ger Ödeshög, som fick 26 poäng i granskningen.