Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar in i Spiralen

Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar in till Statens servicecenters servicekontor i Spiralen. Från och med nu kan arbetssökande och arbetsgivare få hjälp med enklare ärenden där.

Jens Nordin, kontorsområdeschef på Statens servicecenter, berättar att det var många som sökte sig till servicekontoret under måndagen. Från och med nu hjälper de även till med vissa av Arbetsförmedlingens ärenden.

Jens Nordin, kontorsområdeschef på Statens servicecenter, berättar att det var många som sökte sig till servicekontoret under måndagen. Från och med nu hjälper de även till med vissa av Arbetsförmedlingens ärenden.

Foto: Henrik Jonsson

Norrköping2020-10-05 17:00

Servicekontoret har funnits i Norrköping sedan 2010 och togs över av Statens Servicecenter juni 2019, det finns idag på Spiralens övre plan.

Servicekontoret erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket, men från och med nu kan folk även vända sig dit för att få hjälp med vissa av Arbetsförmedlingens tjänster. 

– Nu blir det lättare för många av våra besökare när fler myndighetstjänster samlas under ett och samma tak. Många som besöker Arbetsförmedlingen kanske har ett ärende till exempelvis Försäkringskassan också och det är lite det som är tanken med de här Servicekontoren, att man ska kunna få hjälp med ärenden till flera myndigheter samtidigt, så att man inte ska behöva springa runt. Det är effektivt både för kunderna och myndigheterna, säger Jens Nordin, kontorsområdeschef.

Arbetsförmedlingen stängde sitt kundtorg i fredags och folk som ska göra fysiska besök hänvisas nu istället till servicekontoret.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontoret för att få hjälp med lättare ärenden.

– Det handlar framför allt om vägledning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster. I de fall vi inte kan hjälpa till får vi hänvisa till Arbetsförmedlingens telefoni, säger Jens.

På servicekontoret går det också att skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice och skriva ut och fylla i blanketter.

– Samarbetet med Statens servicecenter är ett viktigt led i arbetet med att säkerställa en lokal närvaro och innebär att vi blir mer tillgängliga på fler platser. Det stärker våra möjligheter att hjälpa arbetssökande och arbetsgivare, säger Lise-Lotte Lindmark, sektionschef på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Enligt Jens Nordin var det högt tryck på servicekontoret under måndagen och många som vände sig dit för få hjälp med arbetsförmedlingsärenden.

– Det har varit en kraftig ökning med besök i dag.

Vad innebär det här för er del? Behöver ni utöka er personalstyrka?

– Ja, och det har vi redan tagit höjd för. Sedan ser våra besökssiffror lite annorlunda ut nu under pandemin, så det är svårt att veta hur många vi behöver vara framöver, men vi kommer att följa besökssiffrorna noggrant här under hösten och se vad som behöver göras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!