Således den nya bro, som fått namnet Tullhusbron, och som från Saltängen leder över till Strömsholmen.
På denna holme hade också, i vanlig ordning och trots vinterkylan, ett aktningsvärt antal Norrköpingsbor samlats. I den här stan är man ju gärna med, när något nytt och fint invigs.
Arkitekten Erik Andersson beskrev sin uppgift som att skapa en så elegant bro som möjligt. Jens Henriksson från Almroth Byggnads AB förklarade, att bron är ganska så tekniskt avancerad. Varefter Bengt Cete, stadsplaneringsnämndens ordförande, kunde klippa av bandet.
Genast fylldStrax var Tullhusbron full med folk, bland dem Görel och Håkan Wallengren som utbrast:.
- Äntligen!
De går gärna en runda längs Strömmen och slipper nu Hamnbron, som ju inte är något för fotgängare.
Till finesserna hör det inbyggda luftsystemet. Med luftvärme kan bron nu hållas såpass uppvärmd, att man inte ska behöva halka omkull där.
Den har vid det här laget varit på tal bra länge. Idén var inte särskilt ny, ens när Folkbladet år 1999 frågade dåvarande kommunalrådet Jan-Olov Johnson om saken:
- Jag tror på idén, och bron skulle vara en viktig pusselbit för området. Men jag vill inte föregripa något, svarade Johnson den gången.
Blev lite dyrareSå sent som 2007 beräknades bron komma att kosta 8,5 miljoner. Delvis var detta väl rena glädjekalkylen. Men kostnader tillkom också sedan man insett, att de tilltänkta pelarna i Strömmen skulle bli barriärer för vattenflödet. Man övergick då till att planera för en fritt upphängd, och därmed dyrare, bro.
Från Saltängensidan, där allt mer av bostäder och verksamheter är på gång, leder detta nya stråk nu vidare mot Nya Torget.
Tack vare den nya bron, Tullhusbron - som kommer att bli bara mer och mer rätt, för varje år som går!