Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Äntligen dags för nya Svärtingevägen

- Äntligen dags, pustade Norrköpings kommunalråd Mattias Ottosson (s).
- Gu, så skönt! suckade Finspångs kommunalråd Stig Andersson (s).
- Bra, men alldeles för sent... tyckte landshövding Björn Eriksson, när första spadtaget igår togs för nya riksväg 51 förbi Svärtinges samhälle.

Ett av många efterlängtat spadtag togs igår, när nya Svärtingevägen symboliskt började byggas. Från vänster ses vägdirektör Rolf Johansson, kommunalrådet Mattias Ottosson, landshövding Björn Eriksson, kommunalrådet Stig Andersson och Östsams ordförande Irma Görtz.
Foto: Janne Forsby (011-200 464)
janne.forsby@folkbladet.se

Ett av många efterlängtat spadtag togs igår, när nya Svärtingevägen symboliskt började byggas. Från vänster ses vägdirektör Rolf Johansson, kommunalrådet Mattias Ottosson, landshövding Björn Eriksson, kommunalrådet Stig Andersson och Östsams ordförande Irma Görtz. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se

Foto:

NORRKÖPING2005-10-11 06:00
Det var stor uppslutning vid Stubbetorp, när det första historiska spadtaget igår togs för det efterlängtade vägbygget. Ett bygge som kostar 195 miljoner kronor och enligt planerna vara invigningsklart före sommaren 2008.
Björn Eriksson var mitt i all glädjen även irriterad i sitt tal:
- Redan på 1800-talet kunde man låna till statliga projekt och det tycker jag man borde gjort även till nya Svärtingevägen. Nu har man fått vänta på den här vägen i 20 år och det är alldeles för länge.
- Men trots allt får vi glädja oss åt den här byggstarten idag och att jag får åtminstone vara med om första spadtaget innan jag avgår som landshövding, även om jag inte får vara med om invigningen. Åtminstone inte som landshövding.

"Den goda vägen"
Vägdirektör Rolf Johansson sa så här:
- Vi vill eftersträva "den goda vägen" för alla Sveriges trafikanter och det tycker jag inte det varit för Svärtingeborna, som fått se 7.000 fordon passera genom orten varje dygn. Något som varit både trafikfarligt och bullrigt under alla år, så jag är mycket glad att det här vägbygget äntligen kommer till stånd och att vi rättar till trafikförhållandet i Svärtinge, även om vägen borde byggts för länge sedan.
- Dessutom är det bra att den miljöfarliga lastbilstrafiken kommer längre ifrån Glan, som ju är viktig vattentäkt för Norrköping.
Mattias Ottosson sken ikapp med den sköna höstsolen:
- Den här vägstarten är en viktig milstolpe på tre sätt. Den underlättar pendlingen till Finspång, där Norrköpings största tillverkningsindustri finns, eftersom 500 Norrköpingsbor pendlar dit varje dag. Dessutom är vägen en viktig länk till Norrköpings hamn och sist men inte minst är den viktig för de boende i Svärtinge som nu slipper den tunga trafiken förbi skolan och bostäderna.
- Dessutom blir det skönt att få åka till Stockholm och slippa tjata på Göran Persson och andra statsråd och ministrar om Svärtingevägen, utan nu får vi möjlighet att snacka om andra projekt.
Och Stig Andersson var lika lycklig:
- Jag har kämpat för den här vägen i 11 år och mina företrädare ytterligare tio år bakåt, så det känns jätteskönt med första spadtaget idag. Vägen blir viktig för turbintransporterna till Norrköping och nu hoppas jag också att fler bosätter sig i Finspång, när det blir lättare med pendlingen till Norrköping.

Alla överens
Östsams ordförande Irma Görtz poängterade ett historiskt faktum:
- Det är faktiskt första gången som Östergötland alla 13 kommuner ställt sig bakom ett och samma projekt, men det har de gjort när det gäller vägen förbi centrala Svärtinge och därför känns det skönt att byggnationen nu också kommer igång.
Björn Eriksson avrundade med att han nu, när Svärtingevägen är "hemma", ska kämpa mer för två andra viktiga vägprojekt:
- Det handlar om utbyggnaden av E 22 och E 50 och jag hoppas att vår region kan samlas kring dessa projekt på ett lika bra sätt som man gjort bakom nya vägen här i Svärtinge.
Tilläggas kan att vägen förbi Svärtinge kommer att bli över 16 meter bred, fyrfilig och tillåten att köra 110 km/tim på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om