Anna Märta Danielsson, 34, är uppvuxen i Norrköping, men flyttade härifrån för tio år sedan. I dag är hon bosatt och verksam i Stockholm.
– På en kringelikrokväg kom jag till slut till Konstfack, och nu har jag studerat där totalt i fem år, med en paus emellan min kandidat och masterexamen. Nu blir jag färdig, säger Anna Märta Danielsson.
Utbildningen heter Inredningsarkitektur och möbeldesign. Anna Märta Danielsson tar nu en masterexamen i Rumslig gestaltning.
– Jag jobbar i något slags gränsland mellan arkitektur, scenografi och konst, så jag kallar mig både arkitekt och konstnär, säger Anna Märta Danielsson.
Hon ställer ut sitt examensarbete "Grime on a Mountain of Haze – imprecise instruments of vague spaces” på Konstfacks vårutställning i Stockholm den 21 - 27 maj.
Inexakta instrument för vaga rum, kan man översätta den sista delen av titeln med. Grime betyder smuts, mountain berg och haze är dis på engelska. En titel som hämtats från Östergötland: naturreservatet vid Ombergs ekopark. Omberg, dimmornas berg, med en beläggning av kalk. Kalkbeläggningar är också något som återfinns i vattenledningar i våra hem. Smuts kan också kopplas till miljöpåverkan av byggbranschen.
Examensarbetet är en skulptur, en fullskalig modell av utrymmet mellan en dörr och en vägg. En simulering av hur ett rum förändras när ljuset faller in.
– Hela mitt arbete handlar om att utgå från rum som finns i egentligen allas vardag, och försöka se dem på ett nytt sätt.
I projektet undersöker hon rumsliga fenomen som ofta uppstår omedvetet, eller av en slump, i rum som ofta förbises eller tas för givet. ”Hur hyllningen av det svaga, eller vaga, kan fungera som ett motstånd och ge mer hållbara sätt att utforma våra byggda miljöer. Vad händer när vi betraktar arkitektur som ett ekosystem i sig själv och precis som i naturreservatet agerar utifrån premisserna - inte störa, inte förstöra.”
Anna Märta Danielsson har tidigare gjort en permanent scenografi till en dansgrupp, till deras dansstudio, och scenografi till olika typer av scenkonstfestivaler och andra festivaler, för besökarna, till exempel när Scenkonstbiennalen kom till Norrköping för några år sedan, där hon gjorde foajéscenografin.
Till hösten ska hon jobba tillsammans med en annan arkitekt och scenograf, som assistent, och då jobba med både offentlig konst och scenografi.