Anna Zimmerman, 27, är uppvuxen i Norrköping och har gått på Bild- och formprogrammet på De Geer. Efter konstskola i Göteborg blev det Konstfack. Ateljén har hon nu nära bostaden i Stockholm, men hon har också använt familjens fritidshus i Gryt som ateljé.
Zimmerman gick ut Konstfack mitt under pandemin, något som innebar både nackdelar och fördelar. Till det senare hörde att hon fann ett nytt sätt att arbeta.
– Jag bytte helt och hållet uttryck. På Konstfack gjorde jag mer textbaserad konst och jobbade mycket med fotografi.
Nu blev det i stället kolteckningar med syntetiskt kol, mer likt oljepastellkrita än träkolet man använder för snabba skisser. Ofta arbetar hon in kolet med en tygtrasa.
– Alla drömmer väl om ett eget uttryck. Kolteckning är inte jättevanligt. Det är vanligare att folk jobbar med teckning på ett mer skissartat sätt än det här som i processen liknar mer klassiskt måleri, säger Anna Zimmerman.
– Teckning har en historia av att vara förstadiet till måleri och inte egentligen ett färdigt verk i sig, utan att det snarare är något som inte är färdigt. Men här är det det. Kanske får det också lite större spelrum att få vara någonting nytt eller få vara sig självt.
Zimmerman använder fotografier som förlagor, men inte rakt av, utan hon kan använda en arm från en bild, byxor från en annan och en nackrörelse från en tredje. Det är bortvända ansikten och kläder som skimrar och blänker. Det är detaljerat, tekniskt skickligt och vackert.
– Idén som jag haft när jag har arbetat med de här bilderna har varit att jobba med problematiken i balansen mellan att ha ett slags skal som attraherar, men också som skyddar.
Fjärilar balanserar genom sina vingmönster två essentiella uppgifter, att skydda sig, kamouflera sig, och samtidigt hitta en partner. Anna Zimmerman menar att vi alla har en instinkt att skydda oss, gömma oss och försöka smälta in, att vi är ett flockdjur.
– Zebror funkar på samma sätt, de har sitt mönster för att ett rovdjur inte ska kunna urskilja en specifik individ i en grupp. Då har de svårare att attackera.
Några teckningar visar sidenhandskar, som en andra hud. Den minsta teckningen är av ett snäckskal.
Utställningen visas 15 april - 30 april. David Zimmerman, poet och Annas bror, har skrivit texter, fria reflektioner, till den.