Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Anna tillbaka i hemstaden med skimrande kolteckningar

Bortvända ansikten och ett skimmer i kläderna. "Hiding in plain sight" heter Anna Zimmermans utställning med kolteckningar på Konstforum i Norrköping. I sina verk utforskar hon skal som skyddar och attraherar.

Anna Zimmerman, tillbaka i hemstaden med sin utställning "Hiding in plain sight" på Konstforum, utforskar i sina kolteckningar balansen mellan att attrahera och dölja någonting, skalet vi har för att skydda oss. Utställningstiden är 15 april till 30 april.

Anna Zimmerman, tillbaka i hemstaden med sin utställning "Hiding in plain sight" på Konstforum, utforskar i sina kolteckningar balansen mellan att attrahera och dölja någonting, skalet vi har för att skydda oss. Utställningstiden är 15 april till 30 april.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2023-04-14 19:00

Anna Zimmerman, 27, är uppvuxen i Norrköping och har gått på Bild- och formprogrammet på De Geer. Efter konstskola i Göteborg blev det Konstfack. Ateljén har hon nu nära bostaden i Stockholm, men hon har också använt familjens fritidshus i Gryt som ateljé. 

Zimmerman gick ut Konstfack mitt under pandemin, något som innebar både nackdelar och fördelar. Till det senare hörde att hon fann ett nytt sätt att arbeta.

– Jag bytte helt och hållet uttryck. På Konstfack gjorde jag mer textbaserad konst och jobbade mycket med fotografi. 

undefined
Anna Zimmerman med kolteckningar i serien "Inhaling the other".

Nu blev det i stället kolteckningar med syntetiskt kol, mer likt oljepastellkrita än träkolet man använder för snabba skisser. Ofta arbetar hon in kolet med en tygtrasa.

– Alla drömmer väl om ett eget uttryck. Kolteckning är inte jättevanligt. Det är vanligare att folk jobbar med teckning på ett mer skissartat sätt än det här som i processen liknar mer klassiskt måleri, säger Anna Zimmerman.

– Teckning har en historia av att vara förstadiet till måleri och inte egentligen ett färdigt verk i sig, utan att det snarare är något som inte är färdigt. Men här är det det. Kanske får det också lite större spelrum att få vara någonting nytt eller få vara sig självt.

undefined
Bortvänt ansikte i "Inhaling the other III". "Kroppsspråket och kläderna ska vara det mest talande".

Zimmerman använder fotografier som förlagor, men inte rakt av, utan hon kan använda en arm från en bild, byxor från en annan och en nackrörelse från en tredje. Det är bortvända ansikten och kläder som skimrar och blänker. Det är detaljerat, tekniskt skickligt och vackert.

– Idén som jag haft när jag har arbetat med de här bilderna har varit att jobba med problematiken i balansen mellan att ha ett slags skal som attraherar, men också som skyddar. 

Fjärilar balanserar genom sina vingmönster två essentiella uppgifter, att skydda sig, kamouflera sig, och samtidigt hitta en partner. Anna Zimmerman menar att vi alla har en instinkt att skydda oss, gömma oss och försöka smälta in, att vi är ett flockdjur.

– Zebror funkar på samma sätt, de har sitt mönster för att ett rovdjur inte ska kunna urskilja en specifik individ i en grupp. Då har de svårare att attackera.

undefined
Anna Zimmermans raffinerade sidenhandskar, som en andra hud. "Second skin".

Några teckningar visar sidenhandskar, som en andra hud. Den minsta teckningen är av ett snäckskal.

Utställningen visas 15 april - 30 april. David Zimmerman, poet och Annas bror, har skrivit texter, fria reflektioner, till den.

Karta: Norrköpings Konstforum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!