Anmälningar om mobbning ökar

Anmälningarna om mobbningen ökar i Norrköpings skolor. Det visar en ny rapport från Skolverket där antalet anmälningar för kränkande behandling i skolan dubblretas, från år 2004 till 2007.  - Det här visar att vårt förslag att införa vetenskapliga metoder mot mobbning behövs, säger oppositionsrådet Mathias Sundin (fp).  - Jag är inte säker påatt det är det som krävs, kontrar kommunalrådet Lars Stjernkvist (s).

Foto: Svensson Robert

NORRKÖPING2008-02-16 03:00
Även om åsikterna går isär, visar dock Skolverkets statistik på en klar ökning de senaste åren i Norrköping på anmälningar för kränkande behandlingar. - Ja, så är det, säger Lars Stjernkvist. Men vissa ifrågasätter ändå om det verkligen är så mycket mer mobbing idag i skolorna jämfört med för några år sedan. - Istället tror man att ökningen i första hand beror på att vi är snabbare och effektivare på att anmäla alla former av mobbning idag, mot vad vi gjorde förr. - Och är det så, tycker jag givetvis det är bra att mer anmäls idag, för varje kränkning i skolan är en för mycket, fastslår Lars Stjernkvist. Vill inte låsa sig
Vad tycker du om Mathias Sundins förslag om vetenskapliga utredningsmetoder? - Jag vet inte riktigt vad han menar med vetenskapliga metoder, men det jag vet är att jag inte tycker att vi kan följa samma mallar för på bort all mobbning i olika skolor. Det kan finnas olika metoder som passar i olika skolor och situationer, så jag tycker inte man ska låsa sig för bara en modell. - Självklart har alla skolor i Norrköping redan genomarbetade program mot mobbning och det är utifrån dom vi ska fortsätta bekämpandet av kränkningar. Inte förvånande
Mathias Sundin: - Siffrorna är tyvärr inte förvånande med tanke på den oordning som finns ute på en del skolor och som ofta även syns via medierapportering. För att få en kunskapsskola behövs ordning och reda. För att uppnå det behövs bland annat ett ordningsbetyg och vetenskapligt beprövade metoder mot mobbning. Det behöver inte vara samma metoder till alla skolor, utan det kan anpassas efter olika behov. - Det stök och oro vi ser på många skolor drabbar många elever, inte minst de som har det svårast för sig. Men självklart är det allra värst för de elever som direkt utsätts för mobbning. Vi kan inte fortsätta försöka bekämpa mobbing med hemmasnickrade metoder. Vi ska använda de metoder som vi vetenskapligt har testat att de funkar. Vad säger då Lars Stjernkvist om införande av ordningsbetyg igen? - Jag tror inte på ordningsbetyg, säger han. Ibland kan de vara till större skada än nytta. - För mig är det ingen stor sak med betyg eller ej, men min principiella inställning är att ska ta tag i ordningsproblem direkt när de händer och inte vänta till terminens slut och sätta ett betyg på eleven. Och ju yngre eleverna är desto viktigare känns det att omedelbart ta tag i eventuella ordningsproblem som dyker upp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om