Istället för att minska med 18 procent som det gjort i riket, ökade anmälningarna med hela 544 procent, vilket har sin naturliga förklaring.
– Det beror på det stora bedrägerimål vi just nu håller på att nysta upp, säger Olof Kärnberg på polisens bedrägerirotel.
Det aktuella ärendet handlar om en företagsledare i Norrköping som tillsammans med en kvinna från Katrineholm är misstänkta för grovt bedrägeri. De ska ha skickat ut bluffakturor till ett stort antal småföretagare runt om i Sverige. De ska ha tagit betalt för en sökmotortjänst som de drabbade inte registrerat sig för. Beloppen har i regel legat på mellan 2500 kronor och 14000 kronor och gett miljonbelopp i inflöde.
Men varför antalet anmälningar sjunker överallt utom i Östergötland har Olof Känberg inget entydigt svar på.
– De flyttar sina säten för att göra det så krångligt för oss som möjligt at ha koll på deras verksamhet.
Nu när de märker att östgötapolisen satsar resurser och intensifierar sina kontroller kan det vara så att de flyttar sina verksamheter till andra län.
– De märker att vi har rutiner för sådana här ärenden flyttar, men ofta sköts verksamheten från utlandet, säger Olof Kärnberg.
I Linköping sitter just nu en man häktad sedan någon månad efter att ha gripits i Thailand varifrån han misstänks drivit verksamhet som handlar om bluffakturor.
De flesta bedrägerier handlar om telefon- och it-tjänster och ska enligt polisen alltid anmälas. Den som utsatts för bluffakturor får nämligen alltid rätt.
– Om vi får in en ansökan om betalningsförläggande skickar vi alltid ut ett brev och frågar om det stämmer. Är det fel är det viktigt att man direkt svarar oss, säger Henrik Brånstad, pressekreterare på Kronofogdemyndigheten.
Det är sällan som de som skickat ut bluffakturor driver ärendet till fogden. Oftast handlar det bara om tomma hot. Men det är viktigt att den som drabbas bestrider fakturan, gör en polisanmälan och direkt svarar på eventuella brev från Kronofogden.
Polisen samarbetar med Kronofogden, Svensk handel, Företagarna och Skatteverket för att hitta åtgärden för att stoppa verksamheten med bluffakturor och gemensamt se över andra åtgärder.