"Anmäld? Så bra"
Kennerfalk à la utvikningsbrud har anmälts till Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam. - Det är bra att det prövas, säger Peter Kennerfalk. Egentligen borde jag bli förbannad om den inte hade anmälts.
Byggnads annons har verkligen väckt uppmärksamhet, nu är den anmäld till Etiska rådet för könsdiskriminering.
Foto:
- Det tar två sammanträden, vi blir väl klara någon gång i mars, säger Jan Fager på Etiska rådet.
De fyra anmälningarna kom till Marknadsetiska rådet som lämnade ärendet vidare Etiska rådet för könsdiskriminering.
- Det kan nog vara en organiserad anmälan, säger Jan Fager. Men det gör ingen skillnad. Prövning pågår nu kan man säga och så tar vi ett beslut under mars. De som känner sig kränkta av den här reklamen talar om en objektifiering av mannen, det var samma skäl som i Anna Nicole Smith-reklamen, fast objektifiering av kvinnan då förstås.
- Jag är ju faktiskt mer avklädd än hon var, jag har ju bara kalsingar på mig, säger Peter Kennerfalk. Nakenheten är ju större alltså och om bilden inte fälls, vilket jag inte tror att den gör, då börjar en annan diskussion, om varför avklädda kvinnor är diskriminerande men inte avklädda män. Men målgrupperna är ju olika. Och om någon känner sig kränkt så är det ju så, bilden är ju i betraktarens öga.
Den gamla julannonsen vände sig till män som skulle hitta julklappar, Byggnads annons vänder sig till alla för att varna för att utländska gästarbetare utnyttjas av skumma arbetsgivare till underpris.