Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Anmäld? Så bra"

Kennerfalk à la utvikningsbrud har anmälts till Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam.
- Det är bra att det prövas, säger Peter Kennerfalk. Egentligen borde jag bli förbannad om den inte hade anmälts.

Byggnads annons har verkligen väckt uppmärksamhet, nu är den anmäld till Etiska rådet för könsdiskriminering.

Byggnads annons har verkligen väckt uppmärksamhet, nu är den anmäld till Etiska rådet för könsdiskriminering.

Foto:

NORRKÖPING2004-02-25 06:00
Fyra olika privatpersoner har anmält Byggnadsfackets annons där den f.d. byggjobbaren från Norrköping, Peter Kennerfalk, har intagit samma pose som Anna Nicole Smith gjorde för tio år sedan i reklam för underkläder. 1993 friades den annonsen av Etiska rådet, nu ska anmälningarna tas upp till nya prövningar.
- Det tar två sammanträden, vi blir väl klara någon gång i mars, säger Jan Fager på Etiska rådet.
De fyra anmälningarna kom till Marknadsetiska rådet som lämnade ärendet vidare Etiska rådet för könsdiskriminering.
- Det kan nog vara en organiserad anmälan, säger Jan Fager. Men det gör ingen skillnad. Prövning pågår nu kan man säga och så tar vi ett beslut under mars. De som känner sig kränkta av den här reklamen talar om en objektifiering av mannen, det var samma skäl som i Anna Nicole Smith-reklamen, fast objektifiering av kvinnan då förstås.
- Jag är ju faktiskt mer avklädd än hon var, jag har ju bara kalsingar på mig, säger Peter Kennerfalk. Nakenheten är ju större alltså och om bilden inte fälls, vilket jag inte tror att den gör, då börjar en annan diskussion, om varför avklädda kvinnor är diskriminerande men inte avklädda män. Men målgrupperna är ju olika. Och om någon känner sig kränkt så är det ju så, bilden är ju i betraktarens öga.
Den gamla julannonsen vände sig till män som skulle hitta julklappar, Byggnads annons vänder sig till alla för att varna för att utländska gästarbetare utnyttjas av skumma arbetsgivare till underpris.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!