Anhörig: "Hemtjänstens organisation bristfällig"
Hemtjänstens organisation i Norrköping är bristfällig, det menar Elisabeth Dejin-Karlsson vars far inte får den hjälp han behöver. - Organisationen fungerar inte, det finns ingen kontinuitet, säger hon.
- Det var dåligt, då är något galet, det måste jag se över, säger Ann Andersson, tillförordnad chef för Ljuragatans hemtjänst när hon får höra talas om duschproblemen.- Det hade jag ingen kännedom om, det ska rättas till snarast.Däremot har hon vetskap om att fadern inte kommit ut på promenad som han ska.- Han har sagt ifrån att han inte vill. Man kan försöka övertala honom, men har han bestämt sig kanske de känner att det inte är någon idé att lirka och ger upp. De anhöriga kanske anser att vi ska tjata, men det är svårt.Dejin-Karlsson är av annan åsikt.- De borde anstränga sig och vara mer påstridiga när pappa säger nej, säger hon.Brist på kontinuitet
I grund och botten är det en bristfällig organisation och brist på kontinuitet som är orsaken till problemen enligt Elisabeth Dejin-Karlsson. De äldre möts ständigt av nya ansikten och ingen tar fullt ansvar.- Kvalitetsaspekten finns inte. Det är grymt mot de gamla, det finns ingen kontinuitet och jag tycker att det måste fungera bättre.Ann Andersson tycker ändå att det fungerar bra.- Men det är många nya nu på sommaren, så det kan bli lite nya ansikten i början, säger hon.Det händer inget
Andersson menar att om det inte fungerar med promenader ska det noteras i den individuella målplanen för vårdtagaren och att denna kan på verkas även av de anhöriga.- Det är saker som går att rätta till bara vi får veta.Men Dejin-Karlsson har tagit upp problemen förut.- De säger att de ska ordna det och att de har extra personal, men det händer inget, suckar hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!