Än finns det hopp om god undervisning
Charlotte Enström och Anna Holmkvist Fridh har under två veckor undervisat elever i dans på De Geerskolan i Norrköping. Syftet är att få skolorna att upptäcka dansen som undervisningsmetod.
Foto: Forsby Jan
- Vi arbetar med dansens kulturella, sociala, motoriska, emotionella och estetiska aspekter. Den här skolan är exempelvis mångkulturell, då kan dansen bli ett språk som förenar och bryter kulturella barriärer. Sedan har vi märkt att små flickor och pojkar inte gärna sitter brevid varandra, det är mycket tjej- och killbaciller. Då blir dansen ett sätt att bryta tidiga könsroller. De lär sig att ta i varandra på ett naturligt sätt, säger Anna. 30 minuter om dagen
I Sverige är det fortfarande ovanligt med dans som ämne i skolorna. Skellefteå kommun är den enda i Sverige som har dans som obligatoriskt ämne i skolorna. De Geerskolan har ett hälso- och rörelseprojekt som innebär att barnen, förutom gymnastik och raster, ska röra sig trettio minuter om dagen. Charlottes och Annas danslektioner har uppskattats enormt av eleverna. - Barnen tycker att det här är jätteroligt, de ser fram emot gymnastiktimmarna och frågar när de ska få dansa, säger Mimmi Ahlström som är klassföreståndare för förskoleklassen. Hon säger att Charlottes och Annas undervisning varit inspirerande även för lärarna, att de fått nya ideer och lärt sig nya metoder att främja barnens lust till aktivitet genom dans och rörelser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!