Än finns det hopp om god undervisning

Charlotte Enström och Anna Holmkvist Fridh har under två veckor undervisat elever i dans på De Geerskolan i Norrköping. Syftet är att få skolorna att upptäcka dansen som undervisningsmetod.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2008-11-27 03:00
I gymnastikssalen på De Geerskolan hoppar 23 sexåringar omkring och dansar som björnar och renar till rytmisk musik. Charlotte och Anna har lagt ut ett tygstycke på golvet som barnen glatt skuttar över. Det är vatten från Norrland, förklarar Anna. - Vi både lär ut dans för dansens skull och använder den som medel att uppnå annan kunskap, exempelvis finns det matematikdans. I dag har vi norrlandstema och lär barnen om norrländska djur och vatten, säger Charlotte. Anna och Charlotte utbildar sig till danslärare för gymnasieskolor vid Luleå tekniska universitet, men arbetar just nu med ett program som heter "Dans i skolan för alla" och som riktar sig till yngre elever. Det är ett utvecklingsprogram som Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom, NCFF, och Statens kulturråd arbetat fram för att introducera dansen i skolan och göra den till ett obligatoriskt ämne. Målet är att öka barnens fysiska aktivitet och genom dansen främja lärandet inom andra områden. Mångkulturell skola
- Vi arbetar med dansens kulturella, sociala, motoriska, emotionella och estetiska aspekter. Den här skolan är exempelvis mångkulturell, då kan dansen bli ett språk som förenar och bryter kulturella barriärer. Sedan har vi märkt att små flickor och pojkar inte gärna sitter brevid varandra, det är mycket tjej- och killbaciller. Då blir dansen ett sätt att bryta tidiga könsroller. De lär sig att ta i varandra på ett naturligt sätt, säger Anna. 30 minuter om dagen
I Sverige är det fortfarande ovanligt med dans som ämne i skolorna. Skellefteå kommun är den enda i Sverige som har dans som obligatoriskt ämne i skolorna. De Geerskolan har ett hälso- och rörelseprojekt som innebär att barnen, förutom gymnastik och raster, ska röra sig trettio minuter om dagen. Charlottes och Annas danslektioner har uppskattats enormt av eleverna. - Barnen tycker att det här är jätteroligt, de ser fram emot gymnastiktimmarna och frågar när de ska få dansa, säger Mimmi Ahlström som är klassföreståndare för förskoleklassen. Hon säger att Charlottes och Annas undervisning varit inspirerande även för lärarna, att de fått nya ideer och lärt sig nya metoder att främja barnens lust till aktivitet genom dans och rörelser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om