Ämnet med rätt elevkemi

Vad kan man tänkas göra med lite natriumbikarbonat, citronsyralösning och ett semipermeabelt filter? Fråga femteklassarna på Bråviksskolan – de har koll.– Kemi är jätteroligt! tycker Alexander Brodaci-Nlirza.

Filippa Eriksson styr övningen med säker hand. "Det roligaste är att blanda saker och få se resultatet".

Filippa Eriksson styr övningen med säker hand. "Det roligaste är att blanda saker och få se resultatet".

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2013-10-10 07:52

– Eleverna verkar uppskatta det och det är ett bra sätt att skapa intresse för ämnet, sammanfattade no-läraren David Teske på Bråviksskolan.

Det han talade om var Kemins dag, en dag med praktiska experiment för mellanstadieelever sponsrat av bransch- och arbetsorganisationen IKEM, Innovations- och kemiindustrierna.

Och med vatten som röd tråd fick årskurs 5 prova på tre olika experiment under onsdagen.

Vid Folkbladets nedslag i klassrummet var det dags för en övning där njurarnas funktion skulle efterliknas. Ett experiment som således syftade till att rena en vätska från oönskad smuts. Något som kallas dialys.

– Det är verkligen jättekul! fyllde klasskompisen Alexander Brodaci-Nlirza i, som med sprudlande entusiasm antog uppdraget.

I grupper fick eleverna försöka sig på en förenklad form av dialys, där smutsigt "blod" renas från oönskat innehåll.

Läs mer i tidningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om