Vid det första tillfället, under andra halvan av augusti i år, halkade en brukare ur soffan och blev liggande på golvet. Denne larmade då på hemtjänsten som också mottog larmet, men underlät att åka ut till den larmande mannen. Enligt den Lex Sarah-anmälan som upprättats var det en vikarie som kvitterade larmet, men sedan av oklar anledning inte utförde någon åtgärd.
Knappt två timmar senare under kvällen larmade brukaren igen. Den här gången uppmärksammade hemtjänstpersonalen larmet och hittade då mannen på golvet.
Samtal har förts med berörd personal efter det inträffade.
Bröt upp dörrDen andra händelsen inträffade i slutet av september i år. En brukare ramlade då i hemmet och larmade på hemtjänsten som kvitterade larmet, men ändå inte gick hem till brukaren. Varför kan den berörda hemtjänstpersonalen inte svara på.
Brukaren fick tillslut tag i en telefon och kontaktade en bekant som i sin tur ringde efter ambulans. Eftersom dörren var låst tvingades ambulanspersonalen då bryta upp den för att ta sig in till brukaren som sedan fördes till sjukhus.
Ingen skadades allvarligt vid de här tillfällena, men berörd enhetschef vid den andra incidenten konstaterar att brukaren kunde ha varit allvarligt skadad och att dennes förtroende för hemtjänsten är borta.
Glömde personLex Sarah-anmälningar har upprättats i båda fallen och så väl samtal med personal som åtgärder har vidtagits.
Samma sak ska dessutom ha inträffat en gång under våren. Vid det tillfället kom flera larm in samtidigt varpå hemtjänstpersonalen kvitterade larmen och åkte ut på dem, men glömde en person.