"Allvarligt lagbrott"
Konkurrensverket underkänner Östgötatrafikens avtal om köp av biogas från Svensk Biogas i Linköping. "Östgötatrafikens lagbrott är synnerligen allvarligt", skriver Konkurrensverket. - Det är en klar överträdelse av upphandlingsreglerna, säger Daniel Johansson på Konkurrensverket. Östgötatrafikens vd tillbakavisar kritiken.
Paul Håkansson, Östgötatrafikens vd, försvarar avtalet.
Foto: Forsby Jan
- Ingen svensk myndighet kan göra något, men på EU-nivå kan Sverige ställas inför en sk fördragsbrottstalan. Det är EU-kommissionen som har rätt att inleda sådana processer i EG-domstolen mot Sverige som medlemsland, säger Daniel Johansson.- Det finns två huvudomständigheter som gör att det är en allvarlig överträdelse. Det ena är att det är så stort kontrakt som löper på så lång tid, 15 år, och har ett stort ekonomiskt värde. Det andra är att det är en så pass klar överträdelse mot upphandlingsreglerna.Kan ha lidit skada
Konkurrensverket menar att andra leverantörer av biogas kan lida skada av att Östgötatrafiken olagligt hindrat dem från att konkurrera om miljardkontraktet.Verket menar också att man inte kan utesluta att Östgötatrafiken hade kunnat få ett bättre avtal om upphandlingen skötts som lagen kräver."Konkurrensverket bedömer att Östgötatrafikens lagbrott är synnerligen allvarligt och strider både mot EU:s lagstiftning och de svenska upphandlingsreglerna.Kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson var starkt kritisk till avtalet mellan Östgötatrafiken och Svensk Biogas, när det tillkännagavs i juni i år.- Det är alldeles snett med ett sådant här långt avtal. Det blir i princip omöjligt för andra aktörer att ta sig in på den marknaden. Och det här innebär ju att Norrköpingsborna får subventionera ett kommunalt Linköpingsbolag, sade Ottosson då till Folkbladet."Olika syn på frågan"
Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken, tycker inte att bolaget gjort fel.- Vi och Konkurrensverket har olika syn på den här frågan. Finns det marknadsförutsättningar för det här eller inte är frågan. Vi anser att det inte gör det. Konkurrensverket anser att det är rimligt att man kan köra dit gas med lastbil eller tåg, men det tror vi inte att fungerar när vi pratat om de här mängderna. Det finns helt enkelt inte förutsättningar att göra en upphandling av tekniska skäl, säger Paul Håkansson.- Ingen hade ju varit gladare än vi om det funnits en fungerande marknad så vi inte hade behövt engagera oss när det gäller drivmedel, säger Håkansson.Avtalet är skrivet på 15 år. Är det inte en orimligt lång tid?- Vi har gjort bedömningen att det kommer att bli sån efterfrågan på biogas att vi vill försäkra oss om tillgång på biogas även på lång sikt. Vi menar att efterfrågan kommer att överstiga produktionen. Därför är det en fördel för oss och skattebetalarna att redan nu kunna försäkra oss om framtida leveranser till ett i förväg fastställt pris, säger Håkansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!