Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Allt fler vill rädda Fiskeby järnvägsstation

NORRKÖPING
"Rörelsen rädda Fiskeby station" bara växer.
Allt fler instanser ställer upp i kampen och vissa är även beredda att ekonomiskt stötta en räddningsaktion.
- Det är verkligen full fart och många som vill rädda den gamla 1800-talsstationen från rivning, säger bygglovsingenjör Britt-Inger Rydh hos Norrköpings kommun.

Rivs eller räddas? Det är fortfarande frågan för Fiskebys gamla järnvägsstation, men nog har oddsen ökat för att stationen ska räddas. Inte minst för att länsstyrelsen är beredd att ge bidrag till den som vill renovera stationen.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Rivs eller räddas? Det är fortfarande frågan för Fiskebys gamla järnvägsstation, men nog har oddsen ökat för att stationen ska räddas. Inte minst för att länsstyrelsen är beredd att ge bidrag till den som vill renovera stationen. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2001-12-19 00:00
Hon har hittills fått yttranden från fyra tunga instanser, nämligen stadsantikvarie Ann-Charlotte Hertz, länsantikvarie Bengt Häger, Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle samt Östra Eneby Hembygdsförening.
- Alla vill att stationen bevaras och länsantikvarien nämner dessutom i sitt yttrande att han är beredd att pröva möjligheten att ge ett byggnadsvårdsbidrag till en eventuell ny köpare som vill renovera husen, säger Britt-Inger Rydh.
Det var Folkbladet som först avslöjade att Jernhusen AB, som äger Fiskeby station, bad bygglovskontoret att få riva stationen.

<B>Intresserade köpare</B>
Det blev signalen till en räddningsaktion, som hela tiden växer.
- Jag har haft kontakt med två olika intressenter, som är intresserade av att köpa och renovera stationsbyggnaden och därför har jag nu skrivit till Jernhusen att något rivningslov inte är aktuellt för tillfället och hur de ser på den nya situationen, säger Britt-Inger Rydh.

<b>Industricentrum</b>
Katarina Sandberg på Sveriges Järnvägsmuseum skriver bland annat så här:
"Fiskeby järnvägsstation uppfördes 1873 vid Östra Stambanan, vid brukssamhället Fiskeby, Fiskeby pappersbruk och utsädesfirman Algot Holmberg & Son, AB Svenska Tobaksmonopolets odlingar samt handelsträdgårdar. Alltså något av ett industriellt centrum vid denna tid.

<b>Byggdes 1873</b>
1873 uppfördes stationen som envåningsbyggnad och 1904 byggdes den på till dagens tvåvåningshus.
Istället för rivning bör en möjlighet ges till framtida bevarande och användande av stationsmiljön, så att inte ännu en av de miljöer som berättar om vårt moderna samhälles framväxt genom järnvägens framdragande, försvinner."
Folkbladet har förgäves sökt ansvarige Keith Grönqvist på Jernhusen AB fören kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om