Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Allt fler stölder av fyrhjulingar

Antalet stölder av fyrhjuliga så kallade terränghjulingar ökar kraftigt i Östergötland. Stölderna är organiserade och drabbar framför allt lantbrukare.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

NORRKÖPING2007-11-07 00:08
Östgöta Brandstodsbolag har ungefär 1200 försäkrade terränghjulingar i Östergötland. Enligt skaderegleraren Mattias Olsson har bolaget över 90 procent av försäkringsmarknaden när det gäller jordbruket i Östergötland och det är där som de här fordonen framför allt används. I år har hittills 15 av dessa fordon stulits i Östergötland. Det kanske inte låter så mycket. Men stölderna av nyare personbilar, tillverkade från 98-99 och framåt, med modernt stöldskydd, ligger på samma nivå. Eftersom personbilarna är många fler, Östgöta Brandstodsbolag har cirka 100 000 försäkrade, innebär det att risken att bli av med en terränghjuling är 100 gånger större än att bli av med en nyare personbil.Stöldbegärligare
- Om man tar den jämförelsen, så är den här fyrhjulingen ett klart mycket stöldbegärligare objekt, säger Mattias Olsson. Och det verkar som att det här accelererar.De terränghjulingar som används inom lantbruket är inregistrerade som terrängfordon och kan med extrautrustning kosta upp emot 100 000 kronor. Dessa ska inte förväxlas med mindre, enklare och billigare fyrhjulingar som är inregistrerade som motorcyklar. Visserligen har antalet stölder ökat även här, med drygt 40 procent enligt Mattias Olsson, men problemet upplevs ändå inte vara lika stort. Mattias Olsson säger att stölderna av terrängfordon förekommer på hela den östgötska landsbygden, men nämner ändå Kimstad, Skärblacka och Vikbolandet som områden där problemen är stora i den norra länsdelen. Han säger att det finns flera saker som tyder på att stölderna är organiserade.Kartlägger gårdar
- Om man tittar på hur mönstren är när det gäller tillvägagångssättet, är det här väldigt organiserade personer. De lämnar väldigt få spår efter sig. Man märker att de har kartlagt hur rörelserna är på den gård de slår till mot och de tar bara det de är ute efter. - Här tar man bara fyrhjulingen och man lämnar allting annat orört, även om man har möjlighet att plocka andra grejer. Det visar att det här inte bara är småtjuvar som tar vad de kommer över. Mattias Olsson säger att han ofta kan känna igen stöldens tillvägagångssätt när försäkringsbolaget får in en skadeanmälan. Enligt honom tyder det på att samma gäng är i farten på flera olika ställen. Genom att bland annat kontrollera offentliga register och firmor som reparerar terrängfordon kan de kriminella ta reda på vart fordonen hör hemma och därefter slå till vid lämpligt tillfälle.- De som vill verkligen vill ta reda på det här, tar reda på det på ett eller annat sätt, säger Mattias Olsson.Inget av de fordon som stulits i Östergötland har hittills kommit tillbaka. Mattias Olsson säger att han själv tror att de stulna terrängfordonen säljs utomlands.- Som jag förstår är problemet att polisen har väldigt lite uppslag när det gäller de här stölderna. Det är väldigt lite spår efter de här personerna.Hög självrisk
Den lantbrukare som blir bestulen drabbas ofta hårt ekonomiskt. Fordonen som stjäls är ofta bara något år gamla. Självrisken ligger på 3 000 kronor, men kan bli så hög som 10 000 kronor. Dessutom får den drabbade inte ut i närheten så mycket pengar som ett nytt fordon kostar. Eftersom andrahandsmarknaden på den här typen av fordon är begränsad, är det svårt att få tag i något likvärdigt terrängfordon begagnat. Om stölderna fortsätter finns det också risk för att försäkringspremien på den här typen av fordon kommer att bli dyrare. Mattias Olsson hoppas dock att medvetenheten om fordonens stöldbegärlighet ska öka, så att ägarna ska bli bättre på att skydda sig från stölderna.- Det gäller att man inte skyltar med de här maskinerna på gårdarna, och försöker gömma dem så mycket det bara går och dessutom låser fast dem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om