Allt fler fuskåkare åker fast

Satsningen på att komma åt fuskåkarna i tätortstrafiken har gett resultat, men samtidigt är de fler i Norrköping än i övriga länet.
– Jag märker att fler betalar. Men slutar vi med kontrollerna så köper färre biljett, säger busschauffören Bo Lingestig.

En av förklaringarna till den stora andelen fuskåkare ligger i att spårvagnarna har påstigning via alla dörrar.

En av förklaringarna till den stora andelen fuskåkare ligger i att spårvagnarna har påstigning via alla dörrar.

Foto: Andreas Skogh/arkiv

Norrköping2014-03-04 15:02

Förra året avsatte landstinget 2,7 miljoner kronor för att ta ett krafttag på problemet med fuskåkare. Satsningen har gett resultat enligt Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken. Vid kontroller förra året visade sig 7 procent av de kontrollerade passagerarna sakna en giltig biljett. Det betyder att nästan en halv miljon av resorna i Norrköping förra året var fuskresor. De som upptäcks får betala en tilläggsavgift på 1200 kronor för vuxna och 600 kronor för ungdomar.

Värre än övriga länet

Resenärernas benägenhet att strunta i biljetten är större i Norrköping än i övriga länet. I Linköping är andelen fuskåkare hälften så många som i Norrköping, där ligger den på runt 3 procent. Förklaringen ligger i möjligheten att gå ombord genom alla dörrar på fordonen i Norrköpings tätortstrafik. I Linköping måste passagerarna gå ombord framme vid föraren som då har bättre uppsikt.

– Men vi har funderingar på att bara ha påstigning längst fram i bussarna också i Norrköping, säger Mattias Näsström.

Kan påverka trafiken

Bo Lingestig som är busschaufför och skyddsombud på Veolia ser att de ökade kontrollerna ger resultat och att fler passagerare köper biljett. Men han ser samtidigt att när kontrollerna minskar så köper allt färre biljetter.

– Vi hoppas ju att moralen höjs permanent, men det gör den inte, säger Bo Lingestig.

Mattias Näsström på Östgötatrafiken menar att den stora andelen fuskåkare kan få konsekvenser för de övriga passagerare.

– Om vi inte får in de här pengarna så måste vi dra ner på trafiken, säger Mattias Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om