De senaste fem åren har antalet barn som kontaktar Bris på grund av fysisk misshandel ökat med 498. Det är en markant ökning enligt Christina Ohlman Lysell, chef för Bris region Öst, som dock har svårt att exakt svara vad det beror på.
- Det kan bero på att fler barn vet om att Bris finns, men det kan också vara så att fler barn utsätts för fysisk misshandel, säger hon.
På barnens villkor
När ett barn kontaktar Bris är deras främsta uppgift att lyssna och att informera om barnens rättigheter. Men ibland, om barnen befinner sig i en akut situation, kan de få mer omfattande hjälp av ett Bris-ombud.
- Jag kan till exempel hjälpa barnet att kontakta en myndighet, men bara om barnet vill. All kontakt sker på barnens villkor, säger Lena Karlström, Brisombud på region Öst.
Det senaste året har Bris kontaktats av 108 barn som befunnit sig i en akut situation, och som fått vidare hjälp av Brisombud.
Myndighetsproblem
Enligt Bris årsrapport för 2011 har också antalet barn som upplever problem med olika myndigheter ökat. 2006 hade Bris kontakt med 306 barn - 2010 hörde 1 492 barn av sig.
- Barnen känner att de inte blir lyssnade på och att de inte blir tagna på allvar, säger Christina Ohlman Lysell.
Idag finns flera olika sätt för barn att kontakta Bris på. Det finns en Brischatt, en Brismejl, ett Brisforum och 116111 - numret till Bris jourtelefon. Trots detta var det bara 115 000 barn som kom fram av de 600 000 som hörde av sig 2010. Enligt Christina Ohlman Lysell och hennes kolleger finns ett behov av ökade resurser.
- Det händer att barn placeras i kö när de ringer, och ofta är de väldigt tålmodiga och väntar - vi skulle dock behöva fler som ville arbeta ideellt och en stödlinje som höll öppet 24 timmar om dygnet, säger Lena Karlström.