Alla kan inte bli vinnare
Norrköping investerar dyrt för att hamnen ska vara konkurrenskraftig i framtiden. Men det är inte helt riskfritt, enligt Inge Vierth, utredningsledare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. - Det finns en begränsad godsmängd och alla kan inte vara vinnare, säger hon.
Hoten finns där. Om Stockholm lyckas driva igenom bygget av en ny containerhamn i Norvik blir konkurrensen på ostkusten mördande på. När beslutet om lägre svavelhalter i fartygsbränsle börjar gälla 2012 i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, finns det en risk att många väljer bort ostkusten och istället lämpar av sitt gods på västkusten för att korta sträckorna med det dyra lågsvavliga bränslet.- Då är en investering i Gävle eller Norrköping inte så mycket värd, påpekar Inge Vierth."Ineffektivt"
Att kommunerna på det här viset konkurrerar med varandra med skattepengar är inte helt lyckat, enligt Inge Vierth.- I ett nationellt perspektiv vill man ha investeringar där de är mest lönsamma. Om flera kommuner vill skapa en stor hamn är risken stor att det leder till ineffektiva lösningar och överkapacitet. Otydligt
Hon tycker att det finns en poäng i att koncentrera investeringarna till ett antal stora hamnar. Det var just vad hamnstrategiutredningen som kom för några år sedan skulle göra och gjorde. Norrköping var en av de utpekade hamnarna. Men Inge Vierth är kritiskt till hur utredningen har använts.- Utredningen pekade ut ett antal hamnar, men det tycks inte få något genomslag i praktiken. Då blir det otydligt vad som gäller."Inte till botten"
Hon är också kritisk till hur utredningen gjordes.- Utredaren gick inte till botten med frågorna. Han tittade var det fanns stora flöden och sedan kompromissades det. Jag hade önskat att man hade haft en mer analytisk ansats, där resultatet blev att man kunde se vad man vinner respektive förlorar på olika lösningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!