Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alla hamnar på ostkusten drabbas

Nya miljökrav drabbar alla hamnar på ostkusten. Det är FN:s internationella sjöfartsmyndighet IMO som beslutat skärpa kraven för utsläpp från fartygsbränsle i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.

NORRKÖPING2010-03-16 03:00
 Beslutet träder i kraft 2015 och innebär att gränsvärdet för svavel i bränslet sänks från dagens 1,5 till 0,1 viktprocent. Det lågsvavliga bränslet är dyrt och Sjöfartsverket har räknat ut det skulle kosta de fartyg som anlöper svenska hamnar 13 miljarder kronor mer om året om trafiken fortsätter på samma sätt som i dag. Men så kommer inte att ske. Enligt Sjöfartsverkets konsekvensanalys blir nämligen följden att mera gods flyttas över till lastbil och järnväg. Ett tänkbart scenario för att spara på dyrt bränsle är att fartygen istället för att gå in i Östersjön går till Västkusten och där lastar om till tåg eller lastbil för vidare frakt till ostkusten. Och tvärtom. Holmens informationschef Jonas Lindell är kritisk. - Det är anmärkningsvärt att man har lagt nya gränsvärden på en begränsad del av världshaven. Konsekvenserna av det här kan bli att det är billigare att frakta varor från Brasilien till Europa än från Sverige till Europa, säger han. Sjöfartsverket fanns på plats när beslutet togs i IMO, men protesterade inte. - Vi hade en instruktion från svenska regeringen om vilken linje vi skulle driva och den har vi drivit, säger Magnus Sundström, ansvarig för Sjöfartsverkets miljöpolicyarbete. Även för resten av världen kommer på sikt kraven att skärpas, men sänkningen blir bara ner till 0,5 viktprocent och det dröjer upp emot tio år innan den träder i kraft. - Östersjön och Nordsjön är så känsliga att där krävs mer åtgärder för att skydda dem, förklarar Magnus Sundström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om