Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alla får inte plats på ambulansflyget

Vid lunchtid på torsdagen avreste två ambulansflyg som ska hämta hem allvarligt skadade svenskar från Phukets flygplats. Planen är tillfälligt ombyggda, civila SAS-plan. I somras skulle egentligen ett flygplan som kan byggas om till ambulansplan på bara sex timmar finnas i ständig beredskap, men ett projekt vid Luftfartsverket har försenats.

Norrköping2004-12-31 06:00
De två ambulansplan som igår lämnade Sverige vid lunchtid kan som mest ta 36 liggande och 37 sittande patienter vardera. Planen beräknas landa i Phuket på fredagen. Men på Phukets flygplats rapporteras det om flera hundra skadade som väntar på att komma hem. Alla kommer inte att få plats.
- Vi har skickat ner en förtrupp som ska försöka skapa sig en uppfattning om läget, säger Håkan Österhed, som är chef för sektionen för säkerhet och beredskap vid Luftfartsverket.

Förfrågan från UD
Luftfartsverket fick en förfrågan i tisdags förmiddag om det hade en möjlighet att ordna fram två ambulansflygplan. Sedan en tid tillbaka pågår ett projekt vid verket där en beredskap med just sådana plan planeras. SNAM-projektet
- Det svenska nationella ambulansflyget - beräknas vara klart först i mitten av nästa år. Då ska det finnas möjlighet att på bara sex timmar bygga om ett civilt plan till ambulansplan. Något år senare ska ytterligare ett plan finnas tillgängligt.
- Projektet skulle ha varit klart redan i somras, men har blivit försenat, säger Pepe Brolén, som är projektledare.
Bland annat beror förseningen på att sex stycken mobila intensivvårdsbårar med mycket kvalificerad utrustning måste certifieras både för flygbruk och för patientbruk.
- Det har tagit längre tid än vi beräknade.
När Folkbladet pratar med Pepe Brolén på torsdagseftermiddagen sitter han på Arlanda flygplats och leder den luftbro med specialplan som SAS skickat till Phuket.
- Vi har använt oss av de erfarenheter vi skaffat oss hittills i projektet när det gäller dessa transporter, säger han

Civila plan
De plan som nu åkt iväg till Thailand är vanliga civila SAS-plan där de flesta sätena lyfts ut och bytts mot bårställningar, där patienterna ligger i våningssängar tre om tre, rapporterar TT. Bårutrustningen är bara godkänd för att användas i MD 80, som flygplansmodellen heter.
Särskild beredskap
Innan SNAM-projektet startade har det egentligen inte funnits någon särskild beredskap just med stora ambulansplan i Sverige.
- Tidigare har all beredskap handlat om en eventuell krigssituation. Allt eftersom världen har förändrats har vi insett att det även finns andra behov. Därför startade vi projektet, säger Håkan Österhed.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om