Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alkoholfritt ett ljus i systemmörkret

Aldrig någonsin har Systembolaget sålt så mycket alkoholfria varor som nu. I Östergötland ökade försäljningen med 28 procent under förra året.
- Det är roligt att det är någonting som går upp, säger Lotta Johansson, butikschef för Systembolaget Ingelsta.

Lotta Johansson, butikschef för Systembolaget Ingelsta, är glad över att de alkoholfria varorna säljer bra. Hon önskar bara att även alkoholen sålde lika bra.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Lotta Johansson, butikschef för Systembolaget Ingelsta, är glad över att de alkoholfria varorna säljer bra. Hon önskar bara att även alkoholen sålde lika bra. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2005-01-08 06:00
Medan Systembolagets totalförsäljning i Östergötland gick ner med 8 procent under förra året ökade den alkoholfria försäljningen med 28 procent. Eller med drygt 4 000 liter. Sammanlagt såldes 19 277 alkoholfria liter förra året i länet. Det är en av de större ökningarna i hela landet - genomsnittsökningen i Sverige ligger på 22,3 procent.
- Det är jätteroligt! Allting tog helt slut till nyår, säger Lotta Johansson, medan hon fyller på de gapande tomma hyllorna för alkoholfria varor.
Det är nästan allt alkoholfritt som säljer bra just nu: rött och vitt vin, mousserande vin, öl och till och med vatten. Kanske inte de typer av bordsvatten som går att köpa i vanliga affärer, men väl de andra sorterna.

Ökad medvetenhet
- Det verkar som om kunderna har blivit mer medvetna. Det är roligt att ha någonting festligt till alla på en fest och det här är ju roligare att ställa fram än läsk. Och det kan ju även barnen dricka, säger hon och pekar på hyllan.
En annan orsak till den explosionsartade försäljningen av alkoholfria varor, tror Lotta Johansson, är den förbättring av kvalitén som har skett under de senaste åren.
- För fyra år sedan fanns det nästan ingenting som var gott. Nu för tiden är det många som blir förvånade, säger hon.
Men Systembolaget kan inte nöja sig med enbart med en god försäljning av det alkoholfria.
- För överlevnadens skull hade jag gärna sett att även det andra hade gått upp, säger Lotta Johansson.
Alkoholfria är de drycker som har en alkoholhalt under 0,5 procent. Systembolaget brukar göra kampanjer och bjuda på alkoholfri dryck vid storhelgerna. Men under jul- och nyårshelgen hanns det helt enkelt inte med. Nu siktar man istället in sig på dela ut alkoholfritt till examenshelgen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om