Sedan i fjol finns en bestämmelse i sociallagen om en nationell värdegrund för äldreomsorgen. Att utifrån detta ta fram lokala värdighetsgarantier är frivilligt för kommunerna.
Men i Norrköping är man alltså på väg att göra så. Ett förslag, där ett antal garantier utfästs, har tagits fram av en tvärpolitiskt tillsatt arbetsgrupp. Projektledare har Brittmarie Jutvik, chef för Ekhöjdens äldreboende, varit.
Alla med insatser inom vård och omsorg ska få en kontaktman (bland personalen), och en genomförandeplan ska fram. Där ska framgå "när och hur du vill ha dina beviljade insatser utförda".
Minst ett samtalMinst ett planerat samtal i månaden garanteras, liksom kontinuitet samt hänsyn "till dina personliga önskemål om vilka insatser som är viktigast att kontaktmannen utför".
Vidare garanteras "näringsriktig och välsmakande mat", med val mellan två rätter.
Alla på särskilt boende garanteras "minst en daglig aktivitet utifrån dina intressen". som till exempel pratstund, utomhuspromenad eller gruppaktivitet.
Personalen "är lyhörda och empatiska i mötet med dig". Nu kan man ju undra, hur kommunen kan garantera något sådant. Men Mona Olsson försäkrar, att det kommer att bli skillnad.
- Det måste det ju bli, nu när vi lovar det! Från att ha varit inriktad på rutiner ska äldreomsorgen bli boendeorienterad.
Inte hunnit medEn hel del av det utlovade fungerar förstås redan idag. Annat, såsom daglig promenad utomhus, är ju sådant som det i många år beklagats att personalen inte hinner med.
Så hur ska man kunna hinna med det nu då?
Bland annat, säger Mona Olsson, genom att äldreboenden (Timmermannen, Hallegården och Östergården är som framgått på tapeten) omvandlas till trygghetsboenden, och genom att nyckelfri hemtjänst införs. Personal frigörs då och kan sättas in för att klara garantierna.
Hon säger också, att det finns pengar i budgeten.
- Även om det inte är så mycket, som vi hade önskat.
Samtal med chefenOm vård- och omsorgsnämnden inte lyckas hålla vad den lovat då?
Kompensation har man redan avvisat. Däremot ska den förfördelade inom två vardagar få ett samtal med enhetschefen - om vad som hänt, och vad som ska göras för att inte händer igen. Detta ska då också dokumenteras.