Bild från förr
En spårvagn av modellen Mustang, kommer farande på Albrektsvägen på veckans vykort.
Ett vykort vi fått låna från Norrköpings Stadsarkiv.
Med tanke på spårvagnsmodellen och den gamla lastbilen, lär vykortet ha ganska många år på nacken.
– Jag tippar att vykortet är taget under 1940-talet, säger spårvagnsexperten Willy Forsström, när vi förhör oss hos honom om Mustangen.
– Mustangen levererades från ASEA1943 till Göteborg och fram till 1951 till Norrköping, berättar han.
Varför kallades spårvagnen för Mustang?
– Det finns olika teorier, men än är att flygvapnet under samma period fick köpte snabba Mustangflygmaskiner från USA och eftersom den här spårvagnen med dåtida mått också var snabb, smidig och modern, fick den också smeknamnet Mustang.
– Det speciella med Mustangen var, att den hade en ratt, där föraren gasade när han drog åt ena hållet och bromsade åt det andra. Så jag vet att de spårvagnsförare som även körde buss, ibland instinktivt hade problem att ratta bussen åt rätt håll...
Den här spårvagnen kommer från slingan som går till Klingsbergsparken. Hur länge hade vi passagerartrafik till Klingsberg?
– 1945 invigdes spårvagnsslingan med linje 2 till Klingsberg, berättar Willy Forsström.
– Sedan fortsatte man köra passagerare till Klingsberg ända till 2006, då den här slingan lades ner.
Men spåren finns fortfarande kvar?
– Ja, och inte bara det, utan Klingsbergsrundans spårvagnsspår är i bättre skick än på många år. Och man kan väl säga att de finns i beredskap om man behöver ändra nuvarande passagerarslingor tillfälligt framöver.