Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Albrektsvägen på veckans vykort

En spårvagn kommer rullande från Klingsberg, dit man körde passagerartrafik ända till 2006.

En spårvagn kommer rullande från Klingsberg, dit man körde passagerartrafik ända till 2006.

Foto: Larsson Foto

Norrköping2021-03-21 14:00

Bild från förr

En spårvagn av modellen Mustang, kommer farande på Albrektsvägen på veckans vykort. 

Ett vykort vi fått låna från Norrköpings Stadsarkiv.

Med tanke på spårvagnsmodellen och den gamla lastbilen, lär vykortet ha ganska många år på nacken.

– Jag tippar att vykortet är taget under 1940-talet, säger spårvagnsexperten Willy Forsström, när vi förhör oss hos honom om Mustangen.

– Mustangen levererades från ASEA1943 till Göteborg och fram till  1951 till Norrköping, berättar han.

Varför kallades spårvagnen för Mustang?

– Det finns olika teorier, men än är att flygvapnet under samma period fick köpte snabba Mustangflygmaskiner från USA och eftersom den här spårvagnen med dåtida mått också var snabb, smidig och modern, fick den också smeknamnet Mustang.

– Det speciella med Mustangen var, att den hade en ratt, där föraren gasade när han drog åt ena hållet och bromsade åt det andra. Så jag vet att de spårvagnsförare som även körde buss, ibland instinktivt hade problem att ratta bussen åt rätt håll...

Den här spårvagnen kommer från slingan som går till Klingsbergsparken. Hur länge hade vi passagerartrafik till Klingsberg?

– 1945 invigdes spårvagnsslingan med linje 2 till Klingsberg, berättar Willy Forsström. 

– Sedan fortsatte man köra passagerare till Klingsberg ända till 2006, då den här slingan lades ner.

Men spåren finns fortfarande kvar?

– Ja, och inte bara det, utan Klingsbergsrundans spårvagnsspår är i bättre skick än på många år. Och man kan väl säga att de finns i beredskap om man behöver ändra nuvarande passagerarslingor tillfälligt framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!