Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Åkeriet om oförklarliga olyckan: "Hjärnsläpp"

Den låga bron i Norrköping är ökänd bland lastbilschaufförerna i landet. I onsdags skördade Beckershovsrondellen sitt senaste offer.

Olycksplatsen vid Beckershovsrondellen efter kollisionen i onsdags.

Olycksplatsen vid Beckershovsrondellen efter kollisionen i onsdags.

Foto: Ulf Wigh/Wighs news

Norrköping2021-09-24 15:44

Folkbladet rapporterade om olyckan på gamla Riksettan, där en hög lastbil fick hela skåpet söndersmulat.

Det är långtifrån första gången det händer.

– Och det lär väl fortsätta ske om man inte gör någonting åt den där jäkla bron, säger Göran Svensson, vd för Ingelsta Thermofrakt i Norrköping.

Många höga fordon har kört fast eller fått släp och skåp förstörda. Nästan alla i Norrköping är bekanta med den till synes ständigt återkommande olycksplatsen. Varningsignaler i form av blinkande ljus och kedjor som slår i fordon som är högre än 3,6 meter har uppenbarligen inte hjälpt.

– Det här är en klassiker i Norrköping, tyvärr, sade Lennart Ågren, inre befäl hos räddningstjänsten efter incidenten i onsdags.

Sällsynt, men inte unikt, är att det var en lokal förare som tog vägen under rondellen den här gången. Enligt företagets vd Göran Svensson har det dessutom hänt företaget tidigare.

– Det var för sex-sju år sedan. Men även andra åkerier här i Norrköping har gjort det, säger han.

Hur kan det hända?

– Ja, säg det. Min chaufför har egentligen ingen förklaring. Vi kan kalla det hjärnsläpp. I någon mening har han förstås varit ouppmärksam, men det är ingen mening med att skälla på någon som redan mår dåligt över det hela. Jag är glad att ingen skadade sig i olyckan. 

Den 4,5 meter höga bilen från Ingelsta Thermofrakt var på väg till Linköping för att lasta gods. Skåpet var med andra ord tomt då det träffade betongen i den övre vägbanan. En medtrafikant i en personbil träffades av ett dörrpaket som lossnat från lastbilen.

Trafikpolisen skrev ut bot för grov vårdslöshet i trafik vilket är normalt då varningssystemet ändå ska ha fungerat. 

Eller?

– Min chaufför hävdar att han aldrig hörde några kedjor slå i taket och när jag passerade platsen lite senare så såg jag att kedjorna saknades i höger körfält, säger Göran Svensson.

Företaget kunde hyra en annan lastbil och rädda transporten, men den ekonomiska förlusten blir ändå kännbar.

– Självrisken skjuter iväg när det handlar om en höjdledsskada på bilen. Så det kostar oss en del, ja.

Göran medger att han inte följt med i debatten kring att åtgärda broproblemet i Norrköping.

– Jag hörde någon gång att det inte går att gräva ur vägbanan på grund av grundvattnet därunder. Men för min del får de gärna riva den där jäkla bron och bygga en ny rondell.

Karta: ÖoB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!