Dessa krav utgör garderingar mot att tingsrätten inte bifaller Etablering Norrköpings huvudkrav på 29,3 miljoner.
Om de 9,3 miljonerna heter det: "Hade Niras, av egen drift eller genom Eklinds kontrollåtgärder, uppfyllt sina åtaganden enligt Niras-avtalet skulle kostnaden för Etapp 2 ha blivit minst 9,3 miljoner lägre". Således om Eklind skött kontrollen, som han borde gjort.
En ren lapsusEn särskild poäng finns med de 9 miljonerna. Så mycket av överkostnaden är nämligen, enligt vad Folkbladet erfarit från säker källa, något som Niras genom en ren lapsus glömde bort i sina ursprungliga kalkyler.
Det handlar alltså om i och för sig ofrånkomliga kostnader. Men: De fanns inte med i kalkylen.
Här väljer alltså kommunen att ställa Staffan Eklind - och inte Niras, som gjorde felet - till svars även för detta.
Annat resonemangAndrahandskravet är framräknat utifrån ett helt annat resonemang än förstahandskravet på 29,3 miljoner.
Det 27 miljonerna kommer man där fram till genom att från 49,4 miljonerna i slutkostnad för etapp 2 (det är också där, som kostnaderna skenat) dra den värdeökning, som de nya inslagen har tillfört. Den beräknas då till 22,4 miljoner.
Till skillnad från vid huvudkravet tar man här även hänsyn till att merkostnaderna gav mervärde. Där handlar det således inte om några pengar, som skulle ha "försvunnit".