Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

50 miljoner notan för Östergötland

Undertecknandet av avsiktsförklaringen om Citybanan har skjutits upp till efter påsk.
Östergötland väntas få svara för 50 milj kr av finansieringen.
Företrädarna från länet är dock helt igenom nöjda med texten i avsiktsförklaringen.

NORRKÖPING2007-03-24 06:00
Citybanan, det är alltså en ny anslutning till Stockholm C söderifrån. Den dras i en tunnel och beräknas kosta omkring 16 miljarder kr.
Regeringen har tillsatt Carl Cederschiöld som förhandlingsman för Citybanan, med uppgift att komma överens med kringliggande regioner om medfinansiering. Eftersom Östergötland. Sörmland, Västmanland och Örebro län drar stor nytta av investeringen ska de också vara med och betala.
Detta regleras dock inte i själva avsiktsförklaringen utan ska förhandlas fram under fortsättningen av året. Riktmärket är då den restidsnytta för respektive region, som räknats fram.

Sörmland mest
Enligt den kalkylen skulle då Sörmland få bidra med ca 600 milj kr, Västmanland och Örebro län med vardera ca 200 milj kr. Medan Östergötland, beläget lite längre bort, skulle slippa undan med 50 milj kr.
Med i Stockholm på fredagen, då det alltså visade sig att förklaringen ännu inte kunde undertecknas, var bl a Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping och Jan Owe-Larsson, Östsams ordförande.
Båda betonar, att det bara är på grund av teknikaliteter som undertecknandet sköts upp. Det är inte så att någon region "satt sig på hasorna".
Men det finns en del att först klara upp mellan Banverket och Mälardalens Intressenter AB. Veckan efter påsk bör dock förklaringen kunna undertecknas.

Allt väsentligt
Ottosson och Owe-Larsson är också ense om, att Östergötland fått med allt det väsentliga i avsiktsförklaringen.
Där slås fast att staten ska utse en förhandlingsman för en OPS-lösning (offentlig/privat finansiering) för Ostlänken. Avsikten är då att tidigarelägga projektet, med Bo Holmbergs förslag som en utgångspunkt. Förhandlingsmannens uppdrag bör påbörjas senast i höst.
Hur den östgötska medfinansringen ska läggas upp är inte klart, det får man nu ta och förhandla lokalt om. Men de tre stora intressenterna är ju, helt klart, Norrköpings och Linköpings kommuner samt landstinget.
Spelet kring avsiktsförklaringen är intressant inte minst som ett slags förövning till den verkligt stora finansieringsfrågan, den om Ostlänken.
Där är nyttan för östgötaregionen så oerhört mycket högre än för Citybanan, och där kommer staten att kräva miljarder i medfinansiering. För Östergötlands del har siffran 2,2 miljarder kr nämnts.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om