Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

50 år sedan militärkuppen – om att söka sin historia

I dag, den 11 september, 50 år sedan militärkuppen i Chile 1973, öppnar utställningen "I solidaritet med det förflutna" på Verkstad konsthall. Fotografen och författaren Ricard Estay utforskar sin och faderns resa. Pappan kom som politisk flykting till Sverige.

Ricard Estay, Stockholm, i utställningen "I solidaritet med det förflutna" på Verkstad konsthall i Norrköping, 50 år efter militärkuppen i Chile. På golvet resväskor en flykting skulle kunna ha med sig.

Ricard Estay, Stockholm, i utställningen "I solidaritet med det förflutna" på Verkstad konsthall i Norrköping, 50 år efter militärkuppen i Chile. På golvet resväskor en flykting skulle kunna ha med sig.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2023-09-11 06:45

Utställningen på Verkstad konsthall i kulturkvarteret Hallarna i Norrköping bottnar i minnet av militärkuppen i Chile den 11 september 1973, en kupp som föranledde många chilenare att fly till Olof Palmes Sverige.

"I solidaritet med det förflutna" av Ricard Estay handlar om att söka sin historia och om en förgången tid av solidaritet och kamp. Fadern José Estay (1949-2012) var politiskt aktiv i Allendes socialistparti, och satt som motståndsman fängslad i Argentina innan han frigavs genom FN. Han kom till Sverige 1976 som politisk flykting, utbildade sig till fotograf, men fick försörja sig som vaktmästare.

Han slutade dock aldrig fotografera. Sonen Ricard, fotograf, konstnär och författare, har gått igenom hans fotoarkiv och i flera utställningar varav den i Norrköping är den sista utforskat både faderns och sin egen resa. Det ska mynna ut i en bok som kommer nästa år. 

undefined
Ricard Estay berättar utifrån ett mikroperspektiv, faderns historia, också om något som skulle kunna vara en anonym flyktings historia.

Utifrån faderns historia speglar han också något allmängiltigt, något som skulle kunna vara en anonym invandrare, illustrerat med maskade svartvita passbilder av fadern, och en flagga som är en blandning av Chiles och Sveriges flaggor.

Ricard Estay, född 1985, växte upp i betongförorten Fittja i Stockholm, en plats som han insåg var en speciell plats. Det som gjorde den speciell för honom var alla de fantastiska, sorgliga och tragiska livsöden som samlats här.

– Det var historier som jag växte upp med, säger han. 

Det här ville han fånga, i en film om de som bodde i hans höghus. Det de hade gemensamt, säger han, var att de alla fastnat i mentala limbon. 

– En av dem var min pappa, som hade fastnat mellan 70-talets Latinamerika, Chile, och Sverige som tog emot oss, ett Sverige med Olof Palme. Min pappa dog 2012 och filmen blev aldrig klar. 

undefined
De stora fotografierna på väggen är Ricard Estays egna. Utställningen är en process mot en bok som kommer nästa år.

Men kvar fanns pappans bilder, från Sverige och från resor i Latinamerika, en svunnen tid. Chile kunde Ricard och pappan resa till först på 90-talet. Ricards egna bilder, av pappan liggande i en säng, och händerna på ratten i en bil på väg genom en betongbyggnad blir som en dialog med faderns bilder. 

– Det är bilder från de platser som vi hade gemensamt. Betongförorten Fittja i Botkyrka, som Hageby här, säger Ricard Estay.

undefined
Det var en annan tid då, i Olof Palmes Sverige.

Ett bra fotografi för Estay utgörs inte bara av motivet – utan det är att man får låna någon annans ögon en stund. I montern med bilder från faderns arkiv speglas tidsandan, Latinamerika och hoppet i de svenska miljonprogrammen, demonstrationer på Sergels torg – men också Palmes död.

– Det har gått 50 år nu. Lyfter man blicken: Vad hände egentligen? Jag läser det här som en hoppfull tid ändå, säger Ricard Estay.

Man talade om invandrare på ett helt annat sätt än i dag, i Sverige fanns en stor solidaritet med politiska flyktingar och det bildades över 100 lokala Chilekommittéer inom två månader, fortsätter han. 

undefined
Utställningen, som också uppmärksammas i ett inslag i Svt:s Kulturnyheterna, pågår till den 7 oktober.

Att utställningen öppnar i Norrköping som tagit emot många chilenare passar bra, tycker Estay.

– Det känns också viktigt just nu när man håller på och monterar ned kulturen att kunna få visa sådana här historier, just i Norrköping, säger Estay och tänker på den lokala kulturdebatten.

– Den här typen av utställningar skulle inte finnas i en värld där allting ska vara lönsamt. Men det finns ju andra värden.

Fakta

I dag, den 11 september, 50 år sedan militärkuppen i Chile 1973, öppnar Ricard Estays utställning "I solidaritet med det förflutna" på Verkstad konsthall i Hallarna i Norrköping. 

I samband med vernissagen förs ett samtal mellan Estay och Lars Jonsson från konsthallen. 

Scarlet och Sergio Adaros framför chilenska och kubanska sånger av Victor Jara och Silvio Rodriguez, och det bjuds på chilenska piroger. Under kvällen projiceras även en film av Estay på husfasaden utanför konsthallen.

Karta: Verkstad konsthall
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!