40 - varför inte?
- Det kan ju aldrig skada att man åker saktare, säger Clas Kihlman, trafikingenjör på Norrköpings kommun.Han ser positivt på Vägverkets förslag om 40 som maxhastighet i tätort. Viss smidighet vid tillämpningen krävs dock.
- Risken för allvarliga skador minskar, och det är naturligtvis oerhört viktigt. Men det krävs, att bilisterna också tar det här till sig.
Motsägelse
Hastighetsgränserna måste upplevas som rimliga och rationella. Därför är det ju motsägelsefullt att 50 är hastigheten som gäller för - exempelvis - Mäster Påvels gränd likaväl som för Kungsängsleden.
Om man går över till 40 km/tim i tätort bör därför övervägas, om man inte ska tillåta kanske även 50 och kanske rentav 60 på vissa gator. Att t ex få bilisterna att "bara" köra 40 på Lidaleden blir nog, för att ta ett exempel, inte så lätt.
Ur trafiksynpunkt kan därför smidighet vara lämpligt, när det gäller att sätta maxhastigheten. Nackdelen är bara att sådant kostar, och att det i så fall lär bli nödvändigt med betydligt fler vägmärken.
Varje vägmärke kostar, som en tumregel, 200 kr om året. Tillsammans kan detta då bli en hel del för en fattig kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!