Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

40 - varför inte?

- Det kan ju aldrig skada att man åker saktare, säger Clas Kihlman, trafikingenjör på Norrköpings kommun.
Han ser positivt på Vägverkets förslag om 40 som maxhastighet i tätort. Viss smidighet vid tillämpningen krävs dock.

NORRKÖPING2005-08-19 06:00
Enligt Kihlman lär det vara svårt att hitta någon, som går emot sänkningen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är saken ju också klar:
- Risken för allvarliga skador minskar, och det är naturligtvis oerhört viktigt. Men det krävs, att bilisterna också tar det här till sig.

Motsägelse
Hastighetsgränserna måste upplevas som rimliga och rationella. Därför är det ju motsägelsefullt att 50 är hastigheten som gäller för - exempelvis - Mäster Påvels gränd likaväl som för Kungsängsleden.
Om man går över till 40 km/tim i tätort bör därför övervägas, om man inte ska tillåta kanske även 50 och kanske rentav 60 på vissa gator. Att t ex få bilisterna att "bara" köra 40 på Lidaleden blir nog, för att ta ett exempel, inte så lätt.
Ur trafiksynpunkt kan därför smidighet vara lämpligt, när det gäller att sätta maxhastigheten. Nackdelen är bara att sådant kostar, och att det i så fall lär bli nödvändigt med betydligt fler vägmärken.
Varje vägmärke kostar, som en tumregel, 200 kr om året. Tillsammans kan detta då bli en hel del för en fattig kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om